איך כותבים סמינריון כמותי?
כתיבת סמינריון כמותי הינה משימה שנתפסת על ידי חלק גדול מהסטודנטים כקשה ומורכבת, אך אינה חייבת להיות כזו. הכרת השלבים השונים של ביצוע וכתיבת סמינריון כמותי יכולה להקל במידה רבה על התהליך, ולסייע גם בתכנון וגם בכתיבת העבודה בפועל. לסמינריון כמותי קיימים ארבעה חלקים מרכזיים: סקירת הספרות, שיטת המחקר, פרק הממצאים, והחלק האחרון שהוא דיון, סיכום ומסקנות.
סקירת הספרות
סקירת הספרות היא הרקע התיאורטי של המחקר, שמהווה את נקודת המוצא לקיומו של המחקר הנוכחי שעליו נכתבת העבודה. המטרה בסקירת הספרות היא לתאר את ההגדרות השונות הקיימות בספרות לגבי המשתנים הרלוונטיים, המודלים המתארים את הקשרים בין המשתנים שנבדקים במחקר, ותיאור מחקרים קודמים שמהווים את התשתית וההצדקה לקיומו של המחקר הנוכחי. היקפה של סקירת הספרות משתנה בין עבודות סמינריוניות שונות, אך על פי רוב היא נעה בין 4-8 עמודים.
סקירת הספרות בנויה כמשפך, כלומר החלקים הראשונים שלה מתארים את הנושא הרחב של המחקר, ולאחר מכן קיימת התמקדות ספציפית יותר במשתנים הרלוונטיים למחקר עצמו. לדוגמא, אם מטרת העבודה היא לבחון את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז של תלמידים לבין ההישגים הלימודיים שלהם, הרקע התיאורטי יכול להתחיל מרקע כללי בחינוך, לאחר מכן להתמקד יותר בהגדרות עדכניות בנושא הפרעת קשב והישגים לימודיים, ולסיים במחקרים עדכניים שבחנו את הקשר בין הפרעת קשב להישגים לימודיים של תלמידים. המטרה של סקירת הספרות היא להוביל לרציונל המחקר הנוכחי ולהשערות המחקר שנבחנות במחקר זה. למשל, אם נישאר בדוגמא זו, ניתן לתאר למשל כי מרבית המחקרים בחנו את הנושא בקרב ילדים בבית ספר יסודי, ואילו במחקר הנוכחי אנחנו בודקים את הנושא בקרב תלמידים בתיכון.
שיטת המחקר
לאחר סקירת הספרות וניסוח השערות המחקר, בפרק שיטת המחקר אנו מתארים בצורה קפדנית ומפורטת, מהו האופן שבו נבדקות השערות מחקר אלו. לפרק שיטת המחקר בסמינריון כמותי קיים מבנה אחיד, אשר משתנה במידה מעטה בלבד בין מחקרים שונים. הפרקים שצריכים להופיע בשיטת המחקר הם תיאור המשתתפים במחקר, כלי המחקר שבעזרתם נאספו הנתונים (כולל תוקף ומהימנות שלהם), הליך המחקר, ותיאור העיבודים הסטטיסטיים המשמשים לבדיקת ההשערות. חלקים נוספים שעשויים להופיע בשיטת המחקר, בהתאם למידת הרלוונטיות שלהם למחקר עצמו, יכולים להיות מבחנים מקדימים (כלומר, מבחנים שהועברו לנבדקים כשלב מקדים למחקר עצמו), תיאור הניסוי או המניפולציה שבוצעה (לדוגמא, תיאור תוכנית ההתערבות שהועברה לתלמידים), ופירוט היבטים אתיים של המחקר.
פרק הממצאים
בפרק הממצאים, מוצגות התוצאות של הניתוחים הסטטיסטיים, ללא פרשנות של משמעותם או השלכותיהם. כלומר, המטרה בפרק הממצאים היא להציג את תוצאות המחקר כפי שהן, ללא הסברים ופרשנויות, אשר יופיעו בהמשך כחלק מהדיון. פרק הממצאים מחולק בדרך כלל לשני חלקים עיקריים: סטטיסטיקה תיאורית, שבה מוצגים המדדים השונים שנאספו (לדוגמא, ערכי מינימום, מקסימום, ממוצע וסטיית התקן של משתני המחקר), וסטטיסטיקה היסקית, שבה מוצגות התוצאות הסטטיסטיות של בדיקת השערות המחקר. הצגת התוצאות בפרק הממצאים יכולה להתבצע בעזרת לוחות, טבלאות, גרפים או תרשימים, כאשר מתחת לכל טבלה או תרשים, מתואר הסבר קצר, ומסקנה לגבי השערת המחקר שנבדקה.
דיון, סיכום ומסקנות
החלק האחרון בסמינריון כמותי הוא חלק הדיון, סיכום ומסקנות, אשר יכולים להופיע כפרק אחד או כתתי פרקים נפרדים. בחלק הדיון, המטרה היא להסביר את תוצאות המחקר בהקשר לרקע התיאורטי. כלומר, אם השערות המחקר אוששו, לתאר את האופן שבו ממצאים אלה תואמים את הספרות. אם השערות המחקר לא אוששו, לנסות ולהסביר ממצאים אלה על פי הספרות הרלוונטית. נושאים נוספים שרלוונטיים לחלקים אלה הם תיאור מגבלות המחקר, המלצות למחקרי המשך בעקבות תוצאות המחקר, או השלכות יישומיות ו/או תיאורטיות של ממצאי המחקר. לבסוף, יש לתאר את המסקנות המרכזיות העולות מתוך המחקר כולו.
קראתם את כל המדריך ובכל זאת בא לכם שיעזרו לכם בכתיבת העבודה? מלאו את הפרטים להלן ויחזרו אליכם: