יש להגיש שתי מטלות מבין שלוש: ממ"ן 11 ממ"ן 12 ממ"ן 13
הגשת מטלה זו היא בחירה
הקורס: ספורט וחברה
הנושא: ספורט ופוליטיקה + גבולות חברתיים והזדמנויות בספורט
מספר השאלות: 2 משקל המטלה: 5 נקודות
סמסטר: ב 2023 מועד אחרון להגשה: 14/5/2023
לחטיבה ספורט ופוליטיקה שתי יחידות לימוד המבוססות על פרקים בספר הלימוד של הקורס
ועל שני מאמרים במקראת הקורס.
יחידה :7ספורט, פוליטיקה והמדינה
בחשיבה הסוציולוגית רווחת הדעה שהספורט והפוליטיקה שזורים זה בזה, לעומת תפיסה שרואה
בהם שני עולמות נפרדים. מטרת היחידה היא להכיר את הקשרים בין ספורט, למוסדות השלטון
למדינה, להבין מדוע ספורט נתפס כאמצעי אפקטיבי לסוציאליזציה פוליטית ולהתוודע לסוגיות
של קביעת מדיניות ושל פיקוח על הספורט והפעילות הגופנית, כמרכיב באחריות המדינה
לבריאותם של אזרחיה. פעילותם של המוסדות הבינלאומיים המארגנים אירועי ספורט, כמו
הוועד האולימפי והתאחדות הכדורגל הבינלאומית, היא הזדמנות להכיר היבט נוסף של זיקה בין
ספורט לפוליטיקה.
קריאה:
בספר הקורס: בפרק " ידם בכל: ספורט, פוליטיקה והמדינה."עמ' " 296–281הספורט והמדינה;"
עמ' " :331–308פוליטיקה בספורט".
במקראה ובמדריך הלמידה:
Horne, John. 2017. "Sports mega-events – three sites of contemporary political
contestation". Sport in Society 20:3, pp. 328–340
יחידה :8ספורט בישראל
מטרת היחידה היא להכיר את ההיסטוריה של הספורט בישראל כדוגמה לזיקה שבין ספורט
לפוליטיקה. נלמד על משמעות של גורמים גיאו-פוליטיים ועל השפעות פוליטיות מקבילות
להתפתחויות בתחומי הכלכלה, התקשורת והגלובליזציה, בעיקר ההשפעה האמריקאית על
הספורט בישראל והמשמעויות התרבותיות שלו.
קריאה:
בספר הקורס: בפרק "אל-אל ישראל: מגמות בספורט הישראלי." עמ' " 466–438העשור הראשון:
מיסוד הספורט במדינה המתגבשת"; "העשור השני: הישגים בזירת התחרויות הבין-לאומיות;"
"העשור השלישי: עולים על המפה;" "העשור הרביעי: הספורט והמדינה"; "העשור החמישי:
מספורט לבידור וממשחק לסחורה."
במקראה ובמדריך הלמידה:
בן-פורת, אמיר. " .1999כמה עשתה הפועל? הטרנספורמציה של הכדורגל הישראלי לסחורה."
מגמות לט: ,4עמ' .534–517
לחטיבה גבולות חברתיים והזדמנויות בספורט שלוש יחידות לימוד. שתיים מהן מבוססות
על פרקים בספר הקורס ועל מאמרים במקראת הקורס ואחת מבוססת על פרק במדריך הלמידה
ועל מאמר במקראת הקורס.
יחידה :9לאומיות ואתניות
הקשר בין לאומיות ואתניות לספורט חזק וארוך ימים. מטרת היחידה היא להבין את ההזדמנות
להשתתף בספורט באמצעות בחינת המשמעות המורכבת של הפוטנציאל האינטגרטיבי של
הספורט ושל משמעות הספורט כמרכיב בזהות לאומית, כולל ניצולו לצרכים פוליטיים. להבנת
המושגים אינטגרציה ומחאה עיינו בפרק "לכבד את ההמנונים: לאומיות ואתניות הספורט" בספר
הקורס, עמ' .160–157המאמר להלן מעמיק את הדיון בזיקה של הספורט ללאומיות ולאתניות
באמצעות דיון בסוגיה באיטליה שסבלה משנים של קיטוב פוליטי.
קריאה:
בספר הקורס: בפרק "לכבד את ההימנונים: לאומיות ואתניות בספורט." עמ' 176–146
לאומיות; אתניות; לאומיות וספורט; אתניות וספורט.
במקראה ובמדריך הלמידה:
Foot, John. 2016. "How Italian football creates Italians: The 1982 World Cup,
the 'Pertini Myth' and Italian national identity". The International Journal of the
History of Sport 3:3, pp. 341–358.
יחידה :10ספורט ומגדר
מאבק הנשים להשתתף בספורט הוא מרכיב בלתי-נפרד מהמאבק לתפוס מקום פעיל וממשי
במרחב הציבורי. בספרות המחקר מקובל לראות את תחילת המאבק ברכיבה על אופניים
במסגרות חובבניות בשלהי המאה ה- .19המאבק נמשך בדרישות להסרת מגבלות על השתתפות
בתחרויות אתלטיקה ומניעת הדרה בענפי הכדורגל והכדורסל. מטרת היחידה היא ללמוד על
הדרה והכללה בספורט, על הבניית זהות מגדרית בספורט, על הזדמנויות והישגים בספורט
בהתבסס על מושגים ופרדיגמות פמיניסטיות שנלמדו במבוא לסוציולוגיה ובלימודי מגדר.
קריאה:
בספר הקורס: בפרק "גם נשים יכולות: ספורט ומגדר" עמ' 199–185מין ומגדר: פמיניזם ליברלי,
פמיניזם מרקסיסטי, פמיניזם הגמוני ,עמ' 222–200הגמוניה וגבריות: מבט היסטורי וחברתי.
במקראה ובמדריך הלמידה:
Olive, Rebecca, Louise McCuaig, Murray G. Phillips. 2015. "Women's recreational
surfing: A patronizing experience". Sport, Education and Society 20:2, pp. 258–276
יחידה :11ספורט כסגנון חיים
בעשורים האחרונים הולך וגדל מספרם של ספורטאים לא מקצוענים המקדישים חלק ניכר
מזמנם לאימונים ולתחרויות ומבחירה נוטלים על עצמם אתגרים פיזיים ומנטליים. יותר ויותר
משתתפים בריצות ארוכות, במרוצי אופניים, במשחים במים פתוחים, בטיפוס על צוקים, בגלישת
גלים, ברכיבה על סקייטבורד, בפרקור בריצות ניווט ועוד. הקורס העוסק בסוציולוגיה של
הספורט בוחן את המשמעות החברתית של סגנון חיים המשלב פעילות גופנית מאתגרת כנקודת
מוצא לדיון ביקורתי במשמעות הדומיננטית של ספורט ושל תרבות הגוף. הדיון בספורט כסגנון
חיים מזמן אפשרויות לדון במתחים המתקשרים לזהויות אלטרנטיביות, למשמעות החברתית של
נטילת סיכונים, לגיבוש של תת-תרבויות, להזדמנויות לעסוק בספורט, לפיקוח של רשויות,
למסחור ולגלובליזציה.
קריאה:
במדריך הלמידה: ספורט כסגנון חיים. עמ' 71-77
במקראה ובמדריך הלמידה:
Luna, Jessie K. 2019. "The ease of hard work: Embodied Neoliberalism among Rocky
Mountain fun runners". Qualitative Sociology 42, pp. 251–271.
משקל כל שאלה %50
אורך כל תשובה עד 400מילים
הסבירו את המעורבות של מוסדות המדינה בספורט והדגימו אותה באמצעות המעורבות של
מוסדות המדינה בישראל בספורט, מהעשור הראשון עד לחמישי. דונו בשאלה כיצד גויס הספורט
בישראל לטיפוח הזדהות עם המדינה.
בתשובתכם הסתמכו על ספר הקורס:
.1הפרק " ידם בכל: ספורט, פוליטיקה והמדינה" הספר הקורס עמ' " 296–281הספורט
והמדינה;"
.2הפרק "אל-אל ישראל: מגמות בספורט הישראלי" בספר הקורס. עמ' " 466–338העשור
הראשון: מיסוד הספורט במדינה המתגבשת"; "העשור השני: הישגים בזירת התחרויות הבין-
לאומיות;" "העשור השלישי: עולים על המפה;" "העשור הרביעי: הספורט והמדינה"; "העשור
החמישי: מספורט לבידור וממשחק לסחורה.
האידיאולוגיה הנאו-ליברלית מקדמת תפיסות של חרות הפרט, שמשמעותן אחריות של כל אדם
לגורלו, במנותק מחברה או קהילה, כששווקים נטולי וויסות ופיקוח הם הערובה לקיומה.
הסבירו את הטענה שמציגה ג'סי לונה במאמרה The ease of hard workעל הזיקה שבין אורח
חיים של פעילות גופנית מאומצת לרעיונות הנאו-ליברליים.
בתשובתכם הסתמכו על מדריך הלמידה והמקראה:
.1במדריך הלמידה: ספורט כסגנון חיים. עמ' 71-77
.2במקראה ובמדריך הלמידה:
Luna, Jessie K. 2019. "The ease of hard work: Embodied Neoliberalism among Rocky
Mountain fun runners". Qualitative Sociology 42, pp. 251–271.
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.