מטלת מנחה (ממ"ן) 11
הקורס: - 10125פסיכולוגיה בחינוך
חומר הלימוד למטלה: גורמי הנעה
מספר השאלות: 2משקל המטלה: 6נקודות
סמסטר: ב 2022מועד אחרון להגשה: 3.4.2022
קראו את הכתבה הבאה (מאת ליאת עיני, שפורסמה ב- YNETב- )31.7.2018וענו על השאלות
שבעקבותיה:
שינוי מדיניות במשרד החינוך: מורידים גז משיעורי בית
משרד החינוך החליט לאסור על בתי הספר היסודיים להעניש תלמידים שלא יכינו שיעורי בית,
וממליץ שבשעות אחר הצהריים ילדים יקראו או ישחקו במשחקים חוויתיים במקום להכין שיעורים.
המומחים וההורים מברכים על ההחלטה. פסיכולוגית קלינית: "היוזמה היא התחלה של חשיבה נכונה
על הצרכים האמיתיים של הילדים"
מחקרים רבים כבר הוכיחו: לשיעורי בית אין השפעה משמעותית על הישגים בלימודים בבית הספר היסודי. על פי מדיניות
חדשה של משרד החינוך, שיעורי הבית במתכונתם המקובלת יבוטלו
ההחלטה אם לתת שיעורי בית או לא תינתן לבתי הספר, ומורים שיתעקשו לתת שיעורי בית יקבלו הנחיה לצמצם אותם.
על פי ההמלצות החדשות, אין לתת שיעורי בית כהשלמת חומר אותו לא הספיקו ללמוד בכיתה ואם נותנים שיעורי בית צריך
לתת עליהם משוב ולהתאימם לגיל הילד, כדי למנוע מצבים שההורים צריכים לשבת עם הילד ולעזור לו כי הוא לא מסתדר
לבד ולא מבין את החומר.
במקום שיעורי הבית, ההמלצה היא לעודד את התלמידים לקרוא ספרים במשך לפחות עשר דקות מדי יום או לבצע פעילות
חווייתית כגון משחק חווייתי בחשבון, צילום מודרך בסביבת הבית, משחקי מילים או ניסויים מדעיים עם ההורים.
"בחודשים האחרונים אנחנו עובדים יחד עם מורים, הורים ומנהלים לגבש קואליציה שתבטל את שיעורי הבית", אומר ד"ר
אייל דורון, חוקר חשיבה יצירתית. "חשוב להזכיר שהמהלך הזה מבוסס על תובנות מהחוקרים המובילים ביותר בתחום
שלשיעורי בית בבית הספר היסודי אין שום השפעה חיובית על הישגים בלימודים אבל יש להם הרבה מאד השפעות
שליליות, כמו שחיקה, שעמום, ויכוחים בבית, הגדלת פערים בחברה והכי חשוב העובדה שהילדים לומדים לא לאהוב
ללמוד. שיעורי הבית הם טכניים, קרים, נטולי הקשר ולא רלוונטיים לעולם.
ההודעה היום של משרד החינוך מגיבה באיחור אבל טוב שכך על ההתפתחויות במדינות בעולם, שעברו כבר מזמן לדרך
אחרת של תרגול יצירתי ומחובר למציאות. אנחנו מזה חודשים עובדים עם מורים למתמטיקה, לעברית ולאנגלית, ומוצאים
איתם ביחד דרכים אחרות ומקוריות של תרגול. צריך להניח במהירות את חוברות העבודה של שיעורי הבית בצד ולהתקדם
אל העולם החדש והמשתנה.
" ביטול שיעורי הבית הסטנדרטיים במתכונתם היבשה והטכנית הוא רק צעד ראשון בדרך למהפכה שאין יותר זמן לחכות
שתקרה. מערכת החינוך צריכה לעדכן גרסאות בדיוק כמו בעולם התחבורה, הרפואה, הבנקאות, העסקים והטכנולוגיה. הכי
חשוב להדגיש שזה לא מצריך כסף, תקציבים ובנייה ושיפוץ מחדש של בתי הספר. זה יכול לקרות כאן ועכשיו באופן מיידי.
"אני בדיאלוג עם מנהלות ומנהלים שביטלו על דעת עצמם את שיעורי הבית בבתי הספר בשנים האחרונות, והתוצאה -
הציונים רק עלו, אבל יחד עם זה גם שמחת החיים, הסיפוק והעניין של התלמידים והמורים. מהפכת שיעורי הבית לא באה
נגד המורים, אלא בשיתוף עם המורים, וכך היא צריכה להיעשות ובהקדם. מרגש אותי אישית שמפעל ההתנדבות שלי ושל
אנשים רבים איתי בחודשים האחרונים נותן את אותותיו ועוזר להזיז את הגלגלים במערכת החינוך הרבה יותר מהר מבדרך
כלל".
שיעורי בית - אפשר גם אחרת:
"כמחנכת כיתות א'-ב' מזה שש שנים, אינני נותנת שיעורי בית לתלמידיי מתוך הידיעה שהם אינם תורמים לשיפור
הכישורים האקדמיים, למעט השפעתם על שיפור יכולות הקריאה", אומרת ליאת שמרלינג מאיר. "כשיש שיעורי בית הילדים
מכינים אותם בצהרון בדרך כלל ללא תיווך מתאים, והדבר אינו תורם או מקדם אותם, אלא עושה בדיוק את ההפך.
"הבקשה שלי מתלמידיי היא לקרוא מדי ערב יחד עם הוריהם מתוך הכרה בתרומה הגדולה שיש לקריאה משותפת לקשר
שבין הורה לילד. בנוסף, לקריאה יש לה תרומה אדירה לטיפוח כישורי החשיבה של הילד, הסקת מסקנות, אוצר מילים,
הרחבה של ידע עולם, פורקן רגשי ועוד. מניסיון אישי, כשילדים אינם מקבלים שיעורי בית אך ישנה הזמנה של המורה
לחקר, להתנסות וליצירה, הילדים מגיעים עם יוזמות רבות יותר לכיתה והמוטיבציה הפנימית ללמידה הולכת וגדלה. ומה
עם הילדים שזקוקים לחיזוק ולתרגול נוסף? הם מתרגלים בבית דרך משחקים, יצירה ומתוך התאמה מדויקת לצורך
שלהם".
"ילדים רבים מפתחים אנטי לשיטת הלימוד המובנית שבה אין מקום לחשיבה יצירתית, בחירה וחוויה", אומרת אסנת גרתי,
פסיכולוגית קלינית ומנהלת "מרכז גרתי". "הילדים חוזרים מיום לימודים מעייף שבו הם נדרשים ליישר קו עם הבחירות של
המורים לגבי מה נחוץ וחשוב שילמדו, ולפעמים מרגישים שלא מספיק מקשיבים להם או רואים אותם ואת ההעדפות שלהם.
"שיעורי הבית הם עוד סמפטום לשיטה ארכאית שלא לוקחת בחשבון את הצרכים של הילדים בחיברות ומשחק בשעות אחר
הצהריים ולרוב פועלת על עקרונות של שינון שאין לו ערך לימודי. הילדים לומדים לעשות וי על המשימה ולסיים מהר כדי
להיות פנויים לענייניהם. הם חשים לפעמים שהמורים רק בודקים שהם עשו שיעורים בשביל הפרוטוקול, ולא מתעמקים
בתוכן התשובות.
"אני חושבת שהיוזמה לבטל את שיעורי הבית היא התחלה של חשיבה יותר נכונה על הצרכים האמיתיים של הילדים,
ויציאה מההצמדות האוטומטית לנורמות שאין להן ערך רגשי לימודי או חינוכי. צריך כמובן להשקיע את החשיבה בחלופות
מתאימות במסגרת שעות הלימודים בבית הספר שמעודדות את הילדים לחשוב, להשקיע, לבחור וליצור. לטעמי זה יכול
דווקא להעלות את המוטיבציה ללמידה ולא להוריד".
חדוות למידה
"אנחנו כבר שנתיים וחצי גרים בפרובנס שבדרום צרפת ונמצאים במערכת ללא שיעורי בית ומבחנים", אומרת נורית גאון,
אמא לשלושה. "זה לא שהילדים מנותקים, להיפך, בית הספר מעודד אותם ללמידה וחקירה בתחומי הלמידה וגם בתחומים
המעניינים אותם, כאשר החשיבה היא שכל פעילות הלמידה מתקיימת רק בשעות בית הספר.
"זה היה כל כך מפתיע לראות את שירה בת השמונה מבקשת לכתוב מיוזמתה חיבור בשעות אחר הצהריים ולהביא אותו
לבית הספר, או כשהיא ביקשה שנתרגל את לוח הכפל ויום אחד אפילו ראיתי אותה יושבת בזמן ארוחת הבוקר, כותבת
תרגילי כפל ופותרת אותם, מיוזמתה מבלי שמישהו הורה לה לעשות זאת.
"אני חושבת שזה קורה כי יש חדוות למידה וגילוי, היא מאוד אוהבת ללכת לבית הספר וללמוד. יש להם פעם בשבוע משהו
שמקביל להכתבה, אבל לא כזאת שהם מתכוננים אליה בבית, אלא כזאת שבודקת את רמת הידע שהם צברו ובשבוע
שלאחר מכן החומר הלימודי יכלול חיזוק במידת הצורך ובנוסף המשך למידה. הכי חשוב - זמן אחר הצהריים מוקדש
לדברים שילדים באמת צריכים - להיות ילדים"
הסוף לריבים ולצעקות
"זו החלטה מבורכת של משרד החינוך, למרות שהיא מסויגת ועדיין לא מגובשת וכמובן כוללת רק את הכיתות הנמוכות,"
אומרת אפרת מונשרי גורן, אמא לארבעה. "אני מאמינה שבבתים רבים נשמעה קריאת שמחה לא רק מכיוון התלמידים,
אלא גם מכיוון ההורים. שיעורי הבית הפכו לאחד המאבקים הגדולים בין הורים לילדים במהלך שנת הלימודים. הם גוררים
כעסים ולעיתים שקרים מצד הילדים שטוענים קבוע 'אין לי שיעורים'.
"המאבקים האלה נגרמים כיוון שחלק מהשיעורים לא פרופורציונלי מבחינת כמות או רמת השיעורים - מי מכם לא בנה
תיבת נוח בכיתה ב' או ישב על עבודת שורשים ועיצובה? חלק מהשיעורים הוא המשך לחומר שלא נלמד בכיתה ומחייב את
ההורים לעזור לילדים להשלים את החומר. רוב ההורים רוצים שהילדים יצליחו בבית הספר ולכן הם יעזרו ואפילו יכינו
במקומם, אבל כל זה גורר מאבקים, צעקות וכעסים.
"בחלק מהמדינות העולם שיעורי הבית בוטלו מזמן ובמקומם יש זמן לתרגול בבית הספר. זה הפורמט הנכון וההגיוני.
המורים מלמדים וההורים נשארים בתפקיד ההורים. ילדים שמתקשים יקבלו מענה לקושי שלהם ולא יצטרכו לבות את כל
אחר הצהריים בלמידה וויכוחים על שיעורי בית".
( 18נק)' א. הסבירו שלושה מארבעה המושגים הבאים: צורך הישג, סקרנות, רמת שאיפה,
דימוי עצמי ותארו בקצרה כיצד מתפתח כל אחד מהם.
( 30נק)' ב. בהתבסס על שלושת המושגים שבחרתם בסעיף א' ועל דרכי התפתחותם כפי
שמתוארים בספר הקורס – תארו באיזו מידה שיעורי הבית תורמים להתפתחות
המושגים שהצגתם בסעיף א.'
עליכם לדון בכל מושג בנפרד ולבסס את הדיון על ממצא אמפירי מתוך חומר
הלימוד העוסק במושג בו אתם דנים.
( 16נק)' ג. בהתבסס על המאמר 'המשגה מחדש של רגש ושל הנעה ללמוד במסגרות כיתתיות'
(מאת מאייר וטרנר) בעמודים 3-19במקראת הקורס, הסבירו בקצרה (עד 10שורות
לכל גישה) את שתי הגישות נטילת סיכונים ותיאוריית הזרימה.
( 16נק)' ד. הסבירו, בהתבסס על כל אחת מהגישות שהצגתם בסעיף ג' – באיזו מידה ובאילו
תנאים שיעורי הבית כפי שהוצגו בכתבה עשויים לעודד הנעה אצל תלמידים.
התייחסו לכל גישה בנפרד.
( 10נק)' א. הסבירו בקצרה מהם חמשת שלבי מידרג המניעים של מסלאו, ותארו את הנחת
היסוד המרכזית בקשר לשלבים אלה.
( 10נק)' ב. בחרו שניים מבין שלבי המידרג שעשויים להביא לידי ביטוי את התנאים הנדרשים
להכנת שיעורי בית. הסבירו מדוע כל אחד מהשלבים שבחרתם עשוי לשמש תנאי
נדרש.
**יש תשובות לכל השאלות
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.