תחומים

צריכים עבודה מותאמת אישית?

השאירו פרטים ויחזרו אליכם:




    השפעת החשיפה לסמלים דתיים וגיל על עמדות כלפי יהודים

    מחיר: 140.00₪
    מספר מילים: 2500
    מספר מקורות: 16
    סוג הקובץ: docx
    שנת הגשה: 2019
    להורדת העבודה
    הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את העבודה במייל

    תקציר העבודה

    השפעת החשיפה לסמלים דתיים וגיל על עמדות כלפי יהודים

    תוכן עניינים

    מבוא 2
    סקירת ספרות 4
    השפעת הדת על העמדות 4
    סטריאוטיפים ועמדות בחברה הישראלית 5
    עמדות הילדים כלפי הדת 7
    עמדות של ילדים לעומת המבוגרים (כולל גיל) 8
    ביבליוגרפיה 9

     

    מבוא

    מערכת היחסים שבין יהודים לבין ערבים, ידעה מאז כינונה של מדינת ישראל בשנת 1948, לא מעט עליות ומורדות, בעיקר בהתאם לשינויים הפוליטיים שהתרחשו בישראל. לא סתם נחשב בעיני רבים השסע בין יהודים לערבים לשסע הלאומי והעמוק ביותר. במהלך השנים, נערכו לא מעט מחקרים אשר בין היתר בדקו את העמדות של יהודים וערבים אחד כלפי השני, בין היתר גם את העמדות הסטריאוטיפיות במגוון הקשרים (סמוחה, 2010). עבודה זו בודקת את השפעת החשיפה לסמלים דתיים על עמדות ילדים ערבים כלפי יהודים.
    מבחינה היסטורית ופוליטית, נתונה מדינת ישראל במצב מיוחד במינו: הסכסוך הפנימי בין יהודים לבין ערבים (המכונה גם השסע הלאומי) בתוך המדינה, קשור באופן הדוק גם בסכסוך החיצוני בין מדינת ישראל לבין הפלסטינים ומדינות ערב. מקורו של הסכסוך הוא על טריטוריה, על שליטה ועל סמלים. הציבור היהודי רואה בהקמת מדינת ישראל תיקון עוול היסטורי ומימוש זכות העם היהודי להגדרה עצמית על פי משפט העמים, ואילו האוכלוסייה הערבית רואה את עצמה כאוכלוסייה ילידה שהייתה קבוצת רוב, וביתה חרב עליה בעקבות התיישבות החברה היהודית. הקמת מדינת ישראל על סמליה כרוכה בזיכרונו הקולקטיבי של הציבור הערבי עם האסון הקשה בתולדותיהם המכונה גם כ'נכבה'. ההתיישבות, הקצאת הקרקעות והתכנון נתפסים בעיני הערבים כחלק מתהליך הנישול וכפגיעה בזכויותיהם. כל אלה יוצרים כאמור קושי בהזדהות אזרחי המדינה הערבים עם המדינה וסמליה (חסון, 2011). קשיים אלו מעלים גם את שאלת התפיסה הסטריאוטיפית של היהודים מצד הערבים, גם כאשר מדובר בעמדות של ילדים צעירים אשר בהמשך יעצבו את המדיניות של האוכלוסייה הערבית בתוך מדינת ישראל.
    ניתן להגדיר 'סטראוטיפ', כהכללה של תכונה מסוימת על קבוצה כלשהי, אשר מיושמת על אחד הפרטים באותה קבוצה, בעיקר מכיוון שאותו הפרט שייך לאותה הקבוצה (Heilman, 2012). סטריאוטיפים כמו גם דעות קדומות וסטיגמות, קיימים כמעט בכל חברה אולם אחת הבעיות היא, שאותם סטריאוטיפים משתקפים כבר בגילאים צעירים מאוד (קרסני, 2005). במחקר שבדק את העמדות הסטריאוטיפיות של צעירים ובוגרים ערבים כלפי יהודים נמצא, כי הערבים תופסים את היהודים במידה זהה או חיובית יותר בכל הפרמטרים לעומת תפיסת היהודים את הערבים. בנוסף נמצא גם, כי הערבים סבורים במידה גבוהה יותר מהיהודים, כי היהודים נוטים לבדל את עצמם ממי שאינו יהודי, לעומת התפיסה המקבילה של היהודים את הערבים. יתר על כן, היהודים החרדים מייחסים לערבים סטראוטיפים שליליים יותר משאר היהודים האחרים. כלומר לרמת הדתיות יש השפעה על העמדות הסטריאוטיפיות (הרמן, כהן, עומר, הלר, וזר-שואף, 2017).
    השפעת הדת על העמדות של הפרטים היא מושא למחקרים רבים בשנים האחרונות, בעיקר לאור תנועת האנשים ממדינה אחת לשנייה, הגירה בלתי מבוקרת והשפעות הגלובליזציה. כך למשל מחקרים מראים, כי לסממנים הדתיים השפעה שלילית על עמדות של פרטים. בנוסף נמצא, כי החשיפה לתכנים דתיים מגבירה דעות קדומות וסטריאוטיפים כלפי אנשים מדתות שונות (רזפורקר-אפפלד ושמוע-ניר, 2017). ומה באשר לילדים? הסטראוטיפ אצל ילדים נמצא כבר בגיל הגן, וניתן לראות אותו במשחקי התפקידים שהם מבצעים. באשר לעמדות כלפי הדת, הרי שמחקרים מצאו כי ילדים בוחרים להשתייך לקבוצה הפנימית שלה הם שייכים, כלומר כאשר הם נמצאים בסביבה שבה לדת יש משמעות רבה על חייהם, הרי שזו תשפיע על תפיסתם.
    ההשערה המרכזית בעבודה זו, היא, כי ככל שהגיל ורמת הדתיות של הפרט בחברה הערבית עולה, כך העמדות הסטריאוטיפיות שלהם והעמדות השליליות מתגברות.

    עבודות נוספות בנושא:

    חיפוש מתקדם


    חפש ב: