איזור מוכרי עבודות

התחברות למערכת להעלאת עבודות

איזור שותפים

כניסה לתכנית השותפים שלנו

תחומים

צריכים עבודה מותאמת אישית?

השאירו פרטים ויחזרו אליכם:




    השפעת עמדות ואספקטים רגשיים על לימוד שפה

    תקציר העבודה

    יחיד הנולד לחברה בה שפת האם שלו זהה לשפת הרוב בקהילה בדרך כלל ישאף לשליטה מלאה בשפה, הן בכתיבה והן בדיבור. לעומת זאת, יחיד הנולד בחברה בה שפת הרוב שונה משפת אימו, לא בהכרח יחתור לשלמות (אולשטיין ונסים-אמתי, 2008). אף על פי כן, הרוב המוחלט של ערביי ישראל נצרך לשליטה טובה בעברית בשל כך שהם באים במגע עם האוכלוסייה היהודית. (Ben-Rafael, Shohamy, Amara, & Trumper-Hecht, 2006).
    עבודה זו עוסקת בנושא של רכישת עברית כשפה שנייה, בקרב ערביי ישראל. עבור כ-18 אחוז מהאוכלוסייה בישראל השפה הערבית היא שפת האם. זוהי השפה השנייה המדוברת ביותר בישראל, ובעקבות חוק הלאום השתנה מעמדה משפה רשמית לצד העברית לשפה בעלת מעמד מיוחד (Amara, 2017).
    העמדות והמוטיבציות של האדם הם מנבא חשוב להצלחתו בלמידת שפה שנייה (MacIntyre & Vincze, 2017). בעקבות כך, אבקש לבחון כיצד משפיעות העמדות והרגשות של האדם כלפי השפה השנייה על רכישתה, תוך התייחסות לקשיים ולאתגרים שבתהליך רכישת השפה השנייה. אתמקד במקרה של המיעוט הערבי בישראל, ששפת אימו היא ערבית, אך נולד וחי במדינה שבה שפת הרוב היא עברית.
    מטרת המחקר היא לבדוק האם עמדות כלפי השפה השנייה משפיעות על איכות וקלות רכישת השפה, ההשערה היא שכן. העמדות כלפי השפה וקלות הרכישה יימדדו באמצעות שאלונים, ואיכות השפה תימדד באמצעות הישגים בשפה כפי שהם באים לידי ביטוי בציון במקצוע העברית בבית הספר. נצפה כי נבדקים בעלי רגשות ועמדות שליליים כלפי השפה העברית יתקשו יותר בתהליך רכישת השפה, ויפגינו שליטה נמוכה יותר בשפה ורמת אוריינות נמוכה יותר, בהשוואה לנבדקים בעלי עמדות חיוביות כלפי השפה.
    תוצאות המחקר יוכלו לשפוך אור על קשייה וחוזקותיה של האוכלוסייה הערבית בישראל, כמו גם לסייע לשפר את תהליך הרכישה של העברית כשפה שנייה, באמצעות הבנת הקשר בין עמדות לרכישת שפה בפרט והבנת הגורמים המשפיעים על רכישת השפה בכלל.

    תוכן העניינים
    1. מבוא 3
    2. סקירת ספרות 4
    א. דו לשוניות ורכישת שפה שנייה 4
    ב. השפה הערבית והמיעוט הערבי בישראל 7
    ג. שפה, זהות ועמדות 9
    3. שיטת המחקר 13
    א. משתתפים 13
    ב. כלים 13
    ג. הליך 14
    4. ממצאים 15
    5. דיון ומסקנות 17
    ביבליוגרפיה 19
    נספח א': שאלון עמדות 21
    נספח ב': שאלון עמדות 22

    עבודות נוספות בנושא:

    חיפוש מתקדם


    חפש ב: