תקשורת ויחסים בינלאומיים – סיכומי שיעורים
תוכן עניינים
פתיחה 2
שיעור 1 2
רקע 3
הפוליטיקה של יחב"ל 3
שיעור 2 4
שיעור 3 7
שיעור 4 8
יחסי עוצמה 9
עיצוב סביבת הממשל 10
שיעור 5 11
שיעור 6 12
תהליכי קבלת החלטות 12
שיעור 7 13
דיפלומטיה 13
דיפלומטיה ומדיניות חוץ 14
שיעור 8 16
תקשורת ודיפלומטיה – איך התקשורת משפיעה? 16
דיפלומטיה תקשורתית 17
דיפלומטיה ציבורית 18
שיעור 9 19
דעת קהל בינ"ל 19
שיעור 10 21
תקשורת ומלחמה 21
התפקיד של תקשורת במלחמה 22
שיעור 11 23
שיעור 12 25
גלובליזציה 25
פתיחה
מחקר היחסים הבינלאומיים נוטה להתעלם מהמהפכה התקשורתית שחלה החל מסוף המאה ה-19, במיוחד בשלושת העשורים האחרונים. מצב זה עומד בסתירה לתפיסתם של המשתתפים בזירה הבינלאומית כי התקשורת משפיעה על יכולתם לעצב ולבצע מדיניות חוץ.
בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בסביבה התקשורתית. הזירה הבינלאומית הוצפה במידע המאפשר מעבר מיידי של ידע ונתונים בכל רחבי הגלובוס. לאור סביבה משתנה זו, נוצרות זיקות חדשות בין מדינאים ומקבלי החלטות לבין אמצעי התקשורת, דבר המחייב הערכות מחודשת של בעלי המשרות בכל הנוגע לשימוש בטכנולוגיות חדשות, מיצוב בשוק תחרותי של דעות, מנהיגות פוליטית ועוד.
מטרת הקורס היא לבחון מרכיבים שונים בזירה הבינלאומית אשר הושפעו מהמהפכה התקשורתית, תוך שימת דגש על מדיניות, כלכלה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה ואנתרופולוגיה. בתחילת הקורס נתמקד בהצגת הבעיה של 'עיוורון התקשורת' של מחקר היחסים הבינלאומיים. בהמשך נתמקד בפיתוח כלים תיאורטיים להבנת השפעת התקשורת על הזירה הבינלאומית ובהיבטים מעשיים שונים של הנושא, תוך שימת דגש להשפעת אמצעי התקשורת ותקשורת ההמונים על שני התהליכים המרכזיים בזירה הבינלאומית: יחסים בין מדינות ותהליך הגלובליזציה.
הקורס עוסק בנושאים הבאים:
חלק א: מבוא לתקשורת ויחסים בינלאומיים: תקשורת ויחסים בינלאומיים: מבט כללי, שלושה היבטים במחקר היחב"ל והתקשורת.
חלק ב: חשיבות התקשורת בעיצוב היחסים הבינלאומיים: המנהיג בזירה בינלאומית מתוקשרת, תהליכי קבלת החלטות, דיפלומטיה תקשורתית, דעת קהל ומנהיגות בינלאומית, מלחמה מדווחת, טרור מתוקשר.
חלק ג: תהליך הגלובליזציה והתקשורת: תהליך הגלובליזציה ומוסדות בינלאומיים.
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.