הבדלים בין מורים וותיקים ומורים חדשים בקשר בין שחיקה, דימוי עצמי מקצועי ומסוגלות הוראתית
תוכן העניינים
תקציר 3
מבוא 4
סקירת ספרות 5
תופעת השחיקה בעבודה 5
שחיקת מורים בהוראה 6
מסוגלות עצמית 6
דימוי עצמי 8
דימוי מקצועי 9
הקשר בין וותק בהוראה לבין מידת השחיקה 10
קשייו של המורה המתחיל 11
2. שיטת המחקר 13
2.1. תיאור המדגם 13
2.2. כלי המחקר 15
2.3. הליך המחקר 19
2.4.שיטת הניתוח 19
3. ממצאים 20
3.1. סטטיסטיקה תיאורית של משתני המחקר 20
3.2. קשר בין משתני המחקר למשתני הרקע 20
3.3. בדיקת השערות 21
4. דיון ומסקנות 23
4.1 מגבלות המחקר 25
4.2 הצעות למחקר עתידי 25
5. רשימה ביבליוגראפית 26
מבוא
מקצוע ההוראה נחשב לאחד המקצועות שבהם האנשים המועסקים נשחקים ועם הזמן מתגלים תסמינים של תשישות ועייפות. (Byrne,1999 ; פרידמן ולוטן ,1985) תופעת השחיקה צריכה להיבחן בפרספקטיבה משלבת שמבליטה את גורמיה הארגוניים והאישיים (פרידמן 2003) לכן ישנם שלושה סוגי גורמים - גורמים ארגוניים, גורמים בין אישיים, וגורמים אישיים – אשר דרכם בוחנים את תופעת השחיקה (Carlotto & Câmara, 2019).
נושא המחקר הנוכחי הוא הקשר בין מסוגלות הוראתית, דימוי עצמי מקצועי ומידת השחיקה בקרב מורים וותיקים ומורים בראשית דרכם; תוך התמקדות בהבדלים במידת השחיקה, הדימוי עצמי מקצועי והמסוגלות ההוראתית אצל מורים ותיקים ואצל מורים חדשים. הטענה המרכזית היא שהקשר בין מידת השחיקה, מסוגלות הוראתית ושנות הניסיון הינו קשר חיובי, כלומר: מורים בעלי דימוי עצמי מקצועי נמוך נשחקים יותר מאשר מורים בעלי דימוי עצמי מקצועי גבוה; ואילו מורים וותיקים במערכת שחוקים יותר ממורים צעירים אך רמת המסוגלות ההוראתית שלהם גבוהה יותר מזו של מורים צעירים.
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.