תחומים

צריכים עבודה מותאמת אישית?

השאירו פרטים ויחזרו אליכם:




    השפעת אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא לתלמידים בעלי לקות למידה

    תחום / תואר:
    מחיר: 410.00₪
    מספר מילים: 13865
    מספר מקורות: 25
    סוג הקובץ: docx
    שנת הגשה: 2021
    סוג העבודה: עבודה סמינריונית
    להורדת העבודה
    הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את העבודה במייל

    תקציר העבודה

    השפעת אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא לתלמידים בעלי לקות למידה

    תוכן עניינים

    1. תקציר 2
    2. מבוא 3
    3. רקע תאורטי 4
    3.1. לקות למידה 4
    3.2. הקריאה 5
    3.2.1. הקריאה רקע וגישות 5
    3.2.2. לקות קריאה 6
    3.2.3. המאפיינים הקוגניטיביים של הקריאה 8
    3.3. הבנת הנקרא 9
    3.3.1. הגדרה 9
    3.3.2. הכישורים הנדרשים להבנת הנקרא 10
    3.4. אסטרטגיות למידה 11
    4. מתודולוגיה 14
    4.1. מחקר איכותני 14
    4.2. אוכלוסיית המחקר 14
    4.3. כלי המחקר 15
    4.4. הליך המחקר 15
    4.5. אתיקה 16
    5. תוצאות 17
    6. דיון ומסקנות 24
    7. ביבליוגרפיה 26
    8. נספחים 28
    8.1. נספח א' – שאלון 28
    8.2. נספח ב' - ראיונות 29

    1. תקציר
    עבודה זו בדקה את השפעת אסטרטגיות הלמידה בהבנת הנקרא לתלמידים בעלי לקות למידה. המחקר הנוכחי הוא מחקר איכותני. במסגרת העבודה נערך מחקר שכולל ראיונות עם 8 מורים ומורות, כולם בעלי ניסיון בעבודה עם ילדים הלוקים בקשיים בקריאה.
    ממצאי המחקר העלו, כי בין המורים קיימת תמימות דעים באשר לאופן שבו הם מגדירים את לקות הקריאה והיא דומה במידה רבה להגדרות המקצועיות המקובלות, דבר המעיד על רמת מקצועיות רבה של המורים. בנוסף עולה גם, כי המורים רואים בזיהוי הלקות חלק בלתי נפרד ואף מרכזי בטיפול הבעיה מכיוון שהוא מאפשר לבחור את אסטרטגיית הלימוד המתאימה לתמיד. יתר על כן, המורים גם מציעים מגוון רחב של אסטרטגיות לימוד אשר מאפשרים להם להתמודד עם הלקות. הממצאים העלו גם, כי המורים מציינים כי לניסיון המקצועי בעבודה עם ילדים בעלי לקויות הוא חשוב מאוד הן לצורך הזיהוי והן לצורך גיבוש אסטרטגיית לימוד. יחד עם זאת בין המורים לא קיימת תמימות דעים באשר לשימוש באסטרטגיית לימוד אחת כזו שתתאים לכל הלקויות.

    2. מבוא
    הקריאה נחשבת לאחד התהליכים הקוגניטיביים החשובים ביותר לפיתוח אינטראקציה בין מיומנויות לגילוי המשמעות של התוכן הכתוב לבין הגורמים שמתווכים, בין היתר מדובר גם באסטרטגיות חשיבה, ידע של שפה, ניסיון קודם ושליטה בזיהוי רמזים (הורוביץ, 2001). קריאה היא בין המיומנויות הבסיסיות ביותר הנלמדת בשנות הלימוד הראשונות של הילד בבית הספר. לרכישת הקריאה מוקדש זמן רב, והצלחה או כישלון בתחום זה קובעים במידה לא מעטה את עתידו הלימודי של התלמיד. מכלל הקשיים הלימודיים תופסים קשיי הקריאה את המקום הראשון, הן מבחינת שכיחות, הן מבחינת החשיבות המיוחסת להם והן מבחינת המאמצים הטיפוליים המושקעים בהם (הורוביץ, 2001). עבור ילדים הלוקים בלקויות למידה, הקריאה הופכת להיות קשה במיוחד.
    לקות למידה, מוגדרת על ידי ארגון ה-NJCLD, כקבוצת הפרעות הטרוגניות המתבטאות בקשיי משמעותיי ברכישת הקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה המשגה ו/או יכולת מתמטיות ובשימוש בה. בכל הנוגע ללקות למידה, הרי שזו מתבטאת ביכולת קריאה, והיא נחשבת כאחד הליקויים הבולטים בתסמונת של ילדים המוגדרים כסובלים מלקויי למידה. ליקוי קריאה מלווה בליקויים תפיסתיים או לקויים בתחום השפה, או נובע מהם. יש שאצלם מדובר בקושי ממוקד, ללא גילויים התנהגותיים מאלה המצויים אצל לקויי למידה רבים, ואז מדובר אפילו בדיסלקציה.
    לקות קריאה מתבטאת בלא מעט קשיים, בין היתר גם בקושי ברכישה תואמת-גיל של הקריאה, באיטיות יחסית בקריאה, בשיבושים ובקושי בהפקת משמעות מן הנקרא (קשיים בהבנת הנקרא), וכן בשלבים אחרים שעלולים להופיע בעתיד, בהתמודדות עם טקסטים ארוכים ובהבנתם. חלק מלקויות הקריאה נגרמות בשל קשיים בתחום השפה, כמו למשל קושי במודעות הפונולוגית (כלומר, מודעות ליחידות הצליליות הבסיסיות שמרכיבות את השפה), קושי בשיום וקושי בתחום מבנה המשפט. איחור ניכר וליקויים בהתפתחות השפה מנבאים, במקרים מסוימים גם כאמור התפתחות דיסלקציה .קשיים אחרים בקריאה נגרמים בשל קושי בעיבוד המידע החזותי, כגון זיהוי הבדלים בכיוונים והבחנה בין צורות ועוד (בינשטוק,2007).
    עבור מורים, ההתמודדות עם ילדים בעלי לקויות למידה כמו לקות קריאה, היא מורכבת מאוד ובמקרים רבים הם אלו הנדרשים לזהות את הלקות עוד בטרם זוהתה על ידי כל גורם מקצועי אחר. בנוסף, המורים נדרשים להתמודד עם הלקות באמצעות אסטרטגיות למידה שונות על מנת שניתן יהיה לקדם את התלמידים בעלי הלקויות. מדובר במשימה לא פשוטה הדורשת ידע, מיומנות מקצועית, ניסיון פדגוגי בתחום ובעיקר הרבה מאוד עבודה עם הילדים. עבודה זו בודקת את השפעת אסטרטגיות הלמידה בהבנת הנקרא לתלמידים בעלי לקות למידה.

    עבודות נוספות בנושא:

    חיפוש מתקדם


    חפש ב: