השפעת תפיסת קיומו של סקר על שביעות הרצון בארגון
תוכן עניינים
תקציר 2
מבוא 3
סקירת ספרות 4
שביעות רצון 4
שביעות רצון בעבודה 4
סקר בארגון 8
מודל המחקר 10
שיטה 11
אוכלוסיית המחקר 11
כלי המחקר 11
הליך המחקר 11
תוצאות 14
דיון וסיכום 19
ביבליוגרפיה 22
נספחים 25
תקציר
מחקר זה בודק את השפעת קיום הסקר על שביעות הרצון בקרב העובדים, כאשר ההשערה הנה, כי השפעת קיום הסקר על שביעות הרצון בקרב העובדים הנה השפעה חיובית. כלומר, עובדים שענו על סקר יהיו בעלי שביעות רצון רבה יותר מעובדים שלא ענו על סקר.
המחקר התמקד בעובדים מהדרג הניהולי בבנק "הפועלים". לצורך המחקר נבחרו 100 עובדים (n=100) , כאשר מתוכם 52% נשים ו-48% גברים. העובדים חולקו באופן רנדומלי לשתי קבוצות שוות בגודלן. לקבוצה א' חולק שאלון בנושאי שביעות רצון ונאמנות בעבודה, בעוד קבוצה ב' לא קיבלה שאלון זה. לאחר שבועיים התבקשו כל המשיבים לענות על שאלון אחר הבוחן את שביעות הרצון. נמצאו פערים מובהקים (p<0.001) בתשובות קבוצה א' על שני השאלונים. כמו כן, נמצאו הבדלים בין קבוצות א' ו-ב' בתשובותיהם על השאלון השני (p<0.001). לא נמצא פער (p=0.224) בתשובות כל קבוצה על השאלון הראשון עליו ענתה (קבוצה א' על שאלון ראשון וקובצה ב' – על שאלון השני). מכלול ממצאים אלו תומכים בהשערת המחקר כיון שלקיום הסקר השפעה חיובית על שביעות רצון בקרב העובדים. ניתן לבצע מחקר דומה המתייחס לקבוצות אוכלוסייה רבות יותר, תוך התייחסות למספר מקומות עבודה שונים.
מבוא
עבודה זו עוסקת בהשפעת קיום סקר בארגון על שביעות הרצון בקרב העובדים. סקר בארגונים הנו דבר שכיח. לעיתים קרובות ניתן לבחון בעזרתו את מצבם הכללי של העובדים, שביעות רצונם ובדיקת האקלים הפנים משרדי, לשם ייעול וביצוע שינויים נדרשים.
בסוף המאה ה-19, עם תחילתה של המהפכה התעשייתית והקפיטליזם, החלו איגודים לדרוש שיפור בתנאי העובדים, לאחר שחלה ירידה בתפוקת העבודה. טיילור, בתחילת המאה העשרים שם דגש בהגדלת תוצרתם של העובדים. הוא פיתח גישה לניהול מדעי, שיטה בה העובדים יבצעו את שנדרש מהם בפחות מאמץ, הרווח והתפוקה יגדלו והעובד יתוגמל בהתאם (Taylor, 1911). עם הזמן, התגלתה השיטה כלא מועילה ואף נצלנית כלפי העובדים ולא התקבלה הטענה כי השכר הוא המניע היחיד לביצוע העבודה וכי גורמי שביעות רצון בעבודה הם הרבה יותר מורכבים. המורכבות שקיים בקשר שבין שביעות הרצון לבין התנהגותו של העובד בפועל אינה ברורה, אך קיים קשר ישיר בין חוסר שביעות רצון לירידה בתפקוד העובד.
מספר חוקרים בשנות העשרים, החלו לחקור את השינויים הפיזיים בעבודה וכיצד הם משפיעים על תפקודו של העובד בארגון. סביבת העבודה בארגון משפיעה על שביעות רצון העובדים בצורה חיובית .(Carlopio, 1996; In: Lee & Brand, 2005)
בניגוד לכך, חוקרים אחרים הגיעו למסקנה שלא השינויים הפיזיים הם אלו אשר משפיעים על תפקודו של העובד, אלא גורמים אחרים כמו גורמים פנימיים- חברתיים, אשר נמצאו משפיעים יותר מאשר הגורמים הפיסיים. ישנם גורמים שהם אישיים וגורמים סביבתיים המשפיעים על שביעות הרצון. (Baron & Byrne, 1997; Irvine & Evans, 1995). כמו כן, גם ההשוואה של עובד מול עובדים אחרים בארגון וההשוואה של התפיסה האישית וההרגלים שלו.
התהליכים המניעים את האדם, נובעים ממספר סיבות: ביולוגיות, חברתיות ופסיכולוגיות (Ball, 1977). מחקרים הוכיחו כי קיים קשר בין תוצרתו של העובד לבין תחושותיו, סיפוק מעבודתו, קשרים סוציאליים והיחס עם מנהלו (Becker, 1975). מרבית המחקרים בנושא של שביעות רצון בעבודה, הראו שלשביעות רצון קיים מרכיב רגשי. החוקרים ניסו לבדוק האם ישנם גורמים מסוימים המשפיעים על כך ומה התוצאות שנגזרות מכך. בתחילת סקירת הספרות נתאר את המושג "שביעות רצון" תוך שימת דגש על שביעות רצון בעבודה. לאחר מכן נתייחס לסקר בארגון, להיסטוריית הופעתו ולמטרותיו הכלליות. לאחר מכן נציג את מודל המחקר הנוכחי, ממצאיו והשלכות העולות ממנו.
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.