עבודה סמינריונית בקורס:
סוגיות נבחרות בחינוך בלתי פורמאלי
בנושא:
תוכן עניינים
מבוא 2
סקירת ספרות 4
1. רקע היסטורי 4
2. מגמות, שינויים ותמורות בקרב העולים מאתיופיה 5
3. משבר העלייה בקרב מהגרים בני-נוער 6
3.1 יציאה מהסביבה המוכרת והטבעית וכניסה לתרבות חדשה 7
3.2 קונפליקטים בין הורים למתבגרים מהגרים 8
4. העלייה של בני העדה האתיופית ושילובם בארץ 9
4.1 דרכי ההתמודדות של עולים מתבגרים בני העדה האתיופית בישראל 12
4.2 הבדלי שילוב של מתבגרים עולים מאתיופיה לעומת עולים ממדינות אחרות 14
4.3 שילוב של עולים בני העדה האתיופית במסגרות החינוך הבלתי פורמליות 16
מתודולוגיה 19
1. שיטת המחקר 19
2. אוכלוסיית המחקר 19
3. כלי המחקר 20
4. הליך מחקרי ואתיקה מחקרית 20
5. ניתוח הנתונים 20
ממצאים 21
1. הפנימייה כתחנה חשובה בחייהם של המתבגרים 22
2. הפנימייה כאתגר לקשר עם המשפחה וכמוצא לחיזוק ההיקלטות בחברה 24
דיון ומסקנות 26
ביבליוגרפיה 28
נספח א': רפלקציה אישית 32
נספח ב': הראיונות 33
מבוא
הגירה היא תהליך של אקולטורציה תרבותית והסתגלות לחברה חדשה. השינויים המתחוללים בקרב מהגרים מתחילים קודם כל, בהיבט הגיאוגרפי - שינוי במקום המגורים הנחשב לקל ביותר מבין האספקטים המרכיבים את תהליך ההגירה. לאחר מכן, המהגרים נאלצים להתמודד עם משברים אובייקטיביים כמו: לימודי שפה והכרת תרבות חדשה, מציאת תעסוקה, השתלבות חברתית ומעורבות במערכת האזרחית והפוליטית. לצד משברים אלה מתמודדים המהגרים גם עם משברים סובייקטיביים הנוגעים לשינוי בתחושת הזהות, לשינויים בעמדות אישיות ובערכים, שלא דומים כלל לאלו שהכירו קודם לכן (ברונשטיין,2013).
הגירה כך נראה, הינה תהליך מורכב, אשר משאיר חותם על זהותו של האדם המהגר. המדובר במצב שבו אדם נאלץ לשנות את אורחות חייו, תרבותו, שפתו ומהותו קיומו, על מנת להתאים עצמו למקום החדש שאליו היגר. תהליך זה רווי בקשיים הסתגלותיים, ובאתגרים רבים הקשורים בהיבטים פיזיים ומנטליים. כאשר מדובר במהגרים המצויים בשלבי גיל ההתבגרות, מצב זה הופך לקשה עוד יותר; לצד קשיי ההגירה כאמור, צריכים בני הנוער להתמודד במקביל גם עם תהליכים התפתחותיים האופייניים לשלב הגיל שבו הם מצויים, אשר מהווים נדבך חשוב ומשמעותי לעיצוב דמותם כבוגרים בעתיד. בגיל ההתבגרות נבנית זהותם האישית של בני הנוער ואופן עיצובה והתגבשותה מלווה אותם בהמשך לאורך כל חייהם ולה השפעה ניכרת עליהם. לפיכך, הגירה למדינה אחרת, המציבה בפניהם קשיים רגשיים רבים, נוסף על אלה הקיימים אצלם ממילא בגיל זה, עשויים להשפיע נחרצות על אישיותם ועל אופן עיצוב הערכים והנורמות שיהוו חלק ניכר מזהותם (בראון, 2014).
תהליך הגירה הינו אירוע בעל פוטנציאל טראומטי עבור כל אדם, ללא קשר לגילו ולמדינה אשר אליה הוא מהגר, כל שכן בקרב בני נוער, כאשר בהתייחס אליהם אירוע זה מקבל ממדי קושי נרחבים יותר, בשל גילם של המהגרים ובשל מצבם הפיזי והמנטלי הנגזר מכך. הגירה בקרב בני נוער עלולה לעורר קשיי הסתגלות משמעותיים ולהציב בפניהם מכשולים פסיכולוגיים רבים; רכישת שפה, היטמעות בתרבות והתאמה מחדש למרכיבים סוציאליים מורכבים, עלולים לעורר אצל אותם צעירים מצוקה נפשית אשר תוביל בסופו של יום לקשיים בהיקלטותם והשתלבותם במערכת החינוך ובמסגרות החברתיות השונות (Berry et.al.,2006).
בני נוער מתבגרים, שחווים הגירה לארץ זרה, מתוארים לעתים קרובות כבעלי יכולת לפצל בין שתי תרבויות (זו מהעבר וזו החדשה בהווה) ללא פיתוח הזדהות מלאה עם אף אחת מהן. הם מכירים בו-זמנית בשתי התרבויות בבת אחת ומתנהלים בתוכן על פי ההקשר והצורך הרצויים להם. כך, הם מצייתים במקביל לנורמות וערכים שהם לומדים בבית, הקשורים לתרבות שבה נולדו, ולנורמות וערכים חדשים שאותם הם לומדים במקומות השונים שאליהם הם מזדמנים בחברה החדשה. על פי רוב, שתי תרבויות אלו כאמור, נתפסות כמנוגדות זו לזו. מצב זה ידוע בכינויו "סכסוך תרבויות". לפיכך, בני נוער מהגרים מוצאים עצמם ניצבים מול דילמה קשה באשר לבחירת התרבות המועדפת או הרצויה להם, ולעיתים מצב זה יוצר אצלם הרגשה כללית של אי שייכות לאף אחת מן התרבויות. מצב זה מוביל אותם לחוש בדידות ותלישות ומקשה על הסתגלותם במדינת הקליטה (גולצמן ופרוג, 2010).
מהגרים צעירים שעלו לישראל מאתיופיה חווים קשיים נוספים בהסתגלות לתרבות החדשה הקיימת בישראל, אשר שונה באופן מהותי מזו שאליה היו מורגלים בארץ מוצאם. התרבות האתיופית בנויה על ערכים שבטיים מסורתיים, המאופיינים במחויבות וצייתנות למשפחה הפטריארכלית על כל המשתמע מכך; ההורים, זקני הקהילה והמחנכים מכתיבים נורמות התנהגות מסוימות, שהצעירים מחויבים לציית להם, ואכן כך קורה בפועל. בעוד שהתרבות האתיופית נוהגת על פי נורמות כאמור לעיל, מערכת החינוך בישראל נוהגת על פי נורמות אחרות לגמרי, שבבסיסן ניצבת גישה מעורבת של הומניזם אקטיבי ופלורליזם רב תרבותי, לצד כיבוד האינדיבידואליזם והתחשבות בצרכי הפרט, בהתאמת המערכת אליו ובשימת דגש על הכלת צרכיהם הפיזיולוגיים והמנטליים, רגשותיהם ודעותיהם של הילדים. אשר על כן, מהגרים צעירים יוצאי העדה האתיופית, המתמודדים עם הסתגלות לנורמות וערכים חדשים כפי שהם מקובלים במדינת ישראל, מוצאים עצמם מבולבלים וקרועים בין ערכי הבית לערכי החוץ, ומתקשים להיטמע ולהשתלב במערכת החינוך הישראלית ובחברה בכלל, אשר מאופיינת בגישה פתוחה ובאורח חיים חופשי ובעל מאפיינים מערביים יותר, מאשר אלה שאליהם הורגלו בילדותם (גולדבלט ורוזנבלום,2011).
בשנת 1984 התרחשה אחת העליות הגדולות לישראל מאתיופיה. מרבית בני הנוער שנמנו על עלייה זו, הושמו במסגרות החינוך הבלתי פורמלי, בעיקר בפנימיות נוער, באמצעות מוסד "עליית הנוער" שהוביל את תהליך הקליטה שלהם, במסגרתה של הסוכנות היהודית לא"י. שילובם של בני נוער יוצאי אתיופיה במסגרות חינוך אלה (פנימיות) הייתה מורכבת על שלל היבטיה השונים. הקשיים ניכרו בעיקר בכל הקשור לשפה, לתרבות, לערכים ולנורמות החברתיים, ולאספקט ייחודי נוסף -צבע עורם הכהה. כל ההיבטים כאמור, היוו אתגרים משמעותיים לאורך תהליך קליטתם באותן מסגרות בלתי פורמליות - דבר אשר הקשה על השתלבותם בלימודים, ועל יצירת קשרים עם בני נוער אחרים הנמנים על יתר האוכלוסיות השונות. נוסף על כך, המהגרים הצעירים נאלצו להתמודד עם מרחק פיזי וגאוגרפי רב מבני משפחתם, ועם ניתוק מהמנהגים והתרבות כפי שהיו מורגלים אליהם בחיי הקהילה טרם עלייתם. אלה הובילו לקשיים נפשיים משמעותיים, שהיוו משקל נגד נוסף על יכולת השתלבותם במסגרות החינוך הבלתי פורמליות, אשר אליהן נשלחו עם הגעתם ארצה (גרופר, יעקב, ונדלמן, 2003).
מחקר זה יעמוד על המכשולים אשר עמדו בפני מתבגרים בני נוער יוצאי העדה האתיופית, בהקשר להשתלבותם במסגרות החינוך הבלתי פורמליות ובכלל זה בפנימיות. עבודה זו תשקף את רגשותיהם ותחושותיהם של בני הנוער מקרב בני העדה האתיופית, אשר עלו לארץ בגיל ההתבגרות וחוו קשיי הסתגלות משמעותיים, במערכת החינוך הבלתי פורמלית בישראל. מחקר זה יבחן את ההיבטים הייחודים של היות המהגרים האתיופים בני גיל ההתבגרות (Hashmi,2013); השינויים שעברו בגיל זה והסיכונים הטמונים בו, לצד הקשיים שנוספו על כך בעצם היותם עולים חדשים שהופרדו ממשפחותיהם וחיו בתנאי פנימייה.
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.