האוניברסיטה העברית בירושלים
הפקולטה למשפטים
עבודה מסכמת בקורס:
כתיבה ומחקר במשפט – 62121
בנושא:
1. מבוא......................................................................................................................3
2. רקע מקדים............................................................................................................3
2.1 מהן רשתות חברתיות..................................................................................3
2.2 מהי ביקורת צרכנית....................................................................................4
3. הדין הנוהג.............................................................................................................4
3.1 חופש הביטוי...............................................................................................4
3.2 לשון הרע....................................................................................................4
3.3 הדין במרחב הציבורי...................................................................................5
3.4 הדין במרחב הרשתי.....................................................................................5
3.5 חקיקה ופסיקה...........................................................................................6
4. הדיון הביקורתי......................................................................................................6
4.1 המתח בין חופש הביטוי ללשון הרע...............................................................7
4.2 הסדרת המתח במרחב הרשתי......................................................................7
4.3 תביעות השתקה.........................................................................................8
4.4 משפט משווה.............................................................................................8
5. הדין הרצוי והצעות לשינוי.....................................................................................10
5.1 הגדרה אחידה למושג ״תביעות השתקה״...................................................10
5.2 סילוק על הסף של תביעות העונות להגדרה האחידה שנקבעה........................10
5.3 חקיקה ייעודית נגד תביעות השתקה...........................................................11
5.4 סעדים ייעודים לתביעות מסוג זה...............................................................11
5.5 מודעות ואחריות בעלי הדין.......................................................................11
5.6 מודעות הציבור, מנגנונים חברתיים............................................................12
6. סיכום..................................................................................................................12
7. ביבליוגרפיה.........................................................................................................13
״אינני מסכים למלה אחת שאתה אומר, אך אגן עד-מוות על זכותך להביע דעתך״.
מגיל קטן מנחילים בנו שעלינו להיות חופשיים להתבטא ובמקביל להביע סובלנות וסבלנות לביטויי אחרים. חופש הביטוי נתפס כחלק בלתי נפרד מזכות הפרט לחירות. היכולת להביע עצמנו בחופשיות, בכל מרחב וללא חשש הוא חלק בלתי נפרד מהחיים בחברה דמוקרטית.
לצד תפיסה זו הזכות לחופש הביטוי מעוררת לא פעם קשיים ביניהם; היכן עובר הגבול, כיצד נקבעת הלגיטימציה לביטוי, האם יש להגן על כל סוג ביטוי והאם ביקורת (קשה ככל שתהיה) חוסה תחת זכות זו.
בעבודה להלן אבחן את הדין הישראלי בנוגע לזכות לחופש הביטוי. אתייחס למעמד הזכות בדגש על המרחב הרשתי והרשתות החברתיות, והבעת ביקורת צרכנית בפלטפורמה זו. אתייחס למתח הקיים בין הזכות לחופש הביטוי לזכות לשם טוב, לחקיקה, לפסיקה ולספרות בנושא, תוך התייחסות למשפט המשווה. אבחן מה השלכות הדין הקיים והאם השלכות אלו עולות בקנה אחד עם חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ולבסוף אדון בדין הרצוי לאור הממצאים. שאלת המחקר: מהו הדין המצוי בהקשר ביקורת צרכנית של פרטים ברשתות החברתיות והאם הוא עולה בקנה אחד עם חוק יסוד כבוד האדם וחירותו?
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.