סיכום הקורס מבוא להתפתחות האדם
תוכן עניינים
שיעור 1 3
עקרונות מרכזיים במחקר ההתפתחותי 4
תרומת המחקר לרווחת הילדים 6
שיעור 2 6
מושג החוסן של ורנר (1995) 6
שיעור 3 8
מחקר מתאמי 8
התפתחות עוברית 12
התעברות 12
ארבעה תהליכים שונים בתקופה העוברית: 12
שלבים בהתפתחות העוברית 12
התנהגות, ניסיון ולמידה של העובר 13
שיעור 4 15
ההתפתחות העוברית (המשך) 15
השפעות סביבתיות על התפתחות העובר 15
הלידה 17
הבסיס הביולוגי להתפתחות 18
המטען הגנטי 19
שיעור 5-6 19
הבסיס הביולוגי להתפתחות 19
דומיננטיות של גנים 20
הקשר בין הסביבה לבין הפנוטיפ 21
התמצאות במח: 6 תהליכים ההתפתחותיים 22
שיעור 7 30
התפתחות מוטורית 30
למידה 31
קוגניציה 32
ידע חברתי: 5 מנגנונים של למידה חברתית 34
שיעור 8 36
התפתחות קוגניטיבית 36
התיאוריה של פי'אזה: שלבי התפתחות 36
1. השלב הסנסורי מוטורי [0-2] 37
2. שלב פרה אופרציונאלי [2-7] 38
3. שלב אופרציות מוחשיות [7-12] 38
4. שלב אופרציות פורמליות [גיל 12 ומעלה] 38
סיכומון 39
ביקורת על התיאוריה של פיאז'ה 39
שיעור 9 40
תיאוריות עיבוד מידע 41
זיכרון 41
תכנון 42
תיאוריות של ידע 42
תיאוריות סוציו תרבותיות - ויגוצקי 43
מדיבור חברתי לדיבור פנימי 44
שיעור 10 46
תיאוריות של התפתחות חברתית ורגשית 46
תיאוריות פסיכואנליטיות 46
תיאוריות למידה 46
תיאוריית קוגניציה חברתית 48
תיאוריות אקולוגיות 48
משחק 49
Theory of mind 49
שיעור 11 50
התפתחות רגשית 50
התפתחות רגשות בילדות 50
ויסות של רגשות 50
הבדלים בין אישיים ברגשות וויסותם 51
התפתחות רגשית במשפחה 51
התקשרות 51
כיצד בודקים התקשרות? 52
ניבוי ההתקשרות 53
שיעור 1
התפתחות היא תהליך שינוי שמוביל להתקדמות, גדילה או צמיחה. ישנם שינויים שאינם מהווים התפתחות. על מנת לזהות התפתחות עלינו להשתמש בכלים מתוחכמים.
התפתחות ממין אחד למין אחר ויותר מתוחכם נקראת התפתחות פילו-גנטית.
התפתחות של מין מסויים משלב אחד לשלב אחר ויותר מתוחכם נקראת התפתחות אונטו-גנטית.
הקורס הנוכחי עוסק בעיקר בהתפתחות האונטו-גנטית של האדם, היינו לא נרחיב על השלבים האבולוציונים שקדמו לו, אך מידע מתחום ההתפתחות הפילו גנטית עשוי לסייע לנו.
ההתפתחות התקינה היא הבסיס להבנה של תהליכים לא תקינים. במחקר שנערך על בתי יתומים ברומניה ניתנה הוראה לצוות ליצור מינימום אינטראקציה עם הילדים. לאחר מכן הם הועברו לבריטניה. במחקר זה עשו השוואה בין הילדים שהיו ברומניה והועברו לאימוץ בבריטניה ובין הילדים שהיו בבריטניה והועברו לאימוץ בתוך בריטניה, לשם קבוצת ביקורת. בגרף המצורף לא מסומנים נתוני קבוצת הביקורת במחקר.
ציר ה-X מראה את גיל הילד בעת ההעברה מרומניה לאימוץ בבריטניה.
ציר ה-Y מראה את יכולותיו הקוגניטיביות של הילד כפי שנמדדו בגיל שש שנים.
מן הגרף עולה המסקנה כי ככל שגיל האימוץ מאוחר יותר, כך יכולותיו הקוגניטיביות יהיו נמוכות יותר. כלומר הגרף מצביע על חשיבות התזמון באינטרקציה בהתפתחות הילד.
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.