תחומים

צריכים עבודה מותאמת אישית?

השאירו פרטים ויחזרו אליכם:




    פירוק רשות השידור והקמת תאגיד השידור: מהם המניעים לרפורמה בשידור הציבורי?

    מחיר: 374.00₪
    מספר מילים: 7231
    מספר מקורות: 17
    סוג הקובץ: docx
    שנת הגשה: 2021
    סוג העבודה: עבודה סמינריונית
    להורדת העבודה
    הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את העבודה במייל

    תקציר העבודה

    פירוק רשות השידור והקמת תאגיד השידור: מהם המניעים לרפורמה בשידור הציבורי?

    תוכן עניינים

    1. תקציר 2
    2. מבוא 3
    3. רקע תיאורטי 4
    3.1. רשות השידור – רקע, הקמה, היסטוריה, בעיות 4
    3.2. השידור הציבורי - חשיבות השידור הציבורי – בעד ונגד 5
    3.3. מודלים לשידור ציבורי בהשוואה בינלאומית 6
    3.4. ועדות לבחינת פעילות רשות השידור 7
    3.5. פירוק רשות השידור – תהליך, חקיקה, ביקורת 9
    3.6. הקמת תאגיד השידור "כאן" 10
    4. שיטת המחקר 11
    4.1. משתתפי המחקר 11
    4.2. כלי המחקר 12
    4.3. הליך המחקר 12
    4.4. אתיקה במחקר 13
    5. תוצאות 14
    6. דיון ומסקנות 18
    7. ביבליוגרפיה 20
    8. נספחים 22
    8.1. נספח א' – שאלון 22
    8.2. נספח ב' – ראיונות 23

    1. תקציר
    העבודה הנוכחית בחנה את המניעים בפירוק רשות השידור והקמת התאגיד "כאן ". המחקר בחן באמצעות סקירה וראיונות עם עובדים את הגורמים לגישתם שהובילו לפירוק, בנוסף לסוגיית השידור הציבורי עצמו. במסגרת המחקר נערכו 4 ראיונות עם עובדים לשעבר ברשות השידור שעברו לעבוד בתאגיד השידור כאן לאחר שהוקם.
    מהמחקר עולה, כי רוב העובדים סבורים כי מגוון רחב של גורמים הובילו לפירוק, בין היתר ניהול כושל, הקרבה לפוליטיקאים והעידר מקצועיות. יחד עם זאת עולה גם כי לראיית המשתתפים במחקר, לעובדים עצמם לא היה חלק בגורמים לפירוק. בנוסף נמצא, כי העובדים קיבלו באופן קשה את הפירוק, בעיקר לאור העבודה שהם הניחו כי האשמה היא על הניהול הכושל ועל הפוליטיקאים והם רק משלמים את המחיר של אותו ניהול. באשר להבראת רשות השידור טרם פירוקה נמצא, כי בין העובדים קיימת תמימות דעים לפיה לא היה טעם לערוך שינויים מכיוון שהבעיות היו עמוקות מאוד ולכן היה צורך לפרק ולהקים את התאגיד 'כאן'. כמו כן נמצא, כי העובדים סבורים שהמעבר מרשות השידור לתאגיד 'כאן' הוביל לשינויים מרחיקי לכת במגוון רחב של תחומים, החל מניהול מקצועי הרבה יותר, ניתוק מהפוליטיקאים, ציוד חדיש, כוח אדם איכותי, תקציבים ליצירה ועוד. באשר לאלת השידור הציבורי מהמחקר עולה, כי כלל העובדים סבורים שיש מקום לשידור ציבורי והתוצרים של כאן מוכחים את זה. בנוסף הם טוענים, כי השידור הציבורי באמצעות התאגיד, יכול לספק תוצרים שהטלוויזיה המסחרית לא מעוניינת לספק או להשקיע בהם ולכן טלוויזיה ציבורית איכותית עדיין מתאימה גם בעידן הנוכחי.

    2. מבוא
    תאגיד השידור הציבורי הוקם על בסיס חוק השידור הציבורי, התשע"ד-2014, אשר אושר ביולי 2014. על פי החוק, הוקם תאגיד השידור הציבורי כשהמטרה לבסס שידור ציבורי איכותי ויעיל בישראל, להחליף את שידורי רשות השידור בטלוויזיה וברדיו ואת שידורי הטלוויזיה החינוכית, ואף לשמש מקור יצירה ותוכן באינטרנט ובמגוון האמצעים הדיגיטליים הנוספים (מבקר המדינה, 2020). פירוק רשות השידור והקמת התאגיד התבססו במידה רבה על המלצות הוועדה לבחינת המתווה לשידור הציבורי העתידי בישראל (ועדת לנדס), שמונתה בספטמבר 2013. בין היתר סברה ועדת לנדס, כי סגירת רשות השידור והקמת תאגיד השידור הוא המתווה היחיד אשר יאפשר את קיומו של גוף משדר ציבורי ועצמאי, רלוונטי, יעיל ומצטיין (מתוך דברי ההסבר להצעת חוק השידור הציבורי, התשע"ד-2014).
    הדיון בפירוק רשות השידור לא עלה בפעם הראשונה בעקבות ועדת לנדס, אלא מדובר בשיח ציבורי שהחל כבר מספר עשורים מוקדם יותר, ושנסב סביב הכדאיות שבמימון רשות תקשורת ציבורית בעידן הנוכחי. רשות השידור, שהוקמה בשנת 1965, ותקציבה עמד על כמיליארד ₪ בשנה, הגיעה אל עברי פי פחת מבחינה תפקודית, ברמה כזו שהיו בה בזבוז עצום של משאבים ציבוריים וחוסר יכולת להבריא את עצמה. חלק ניכר מכספם של אזרחי ישראל שיועד לשידור ציבורי, אם באמצעות האגרה ואם באמצעות מימון ממשלתי נוסף, לא הגיע לנתיב של שימוש ראוי (שוורץ אלטשולר, 2016). לפירוק הרשות והקמת התאגיד היו מתנגדים ותומכים רבים, כאשר עיקר השיח התנהל סביב העלויות הגדולות, השחיתות הרבה שהתנהלה ברשות השידור במהלך השנים, חוסר היעילות והתכנים שלא הצליחו להתחרות עם הערוצים המסחריים. לכל אלו נוסף גם הרצון של הציבור להפסיק ולשלם אגרה שנתית על מוסד שאינו רלוונטי.
    ומכאן שאלת המחקר: מהם המניעים לרפורמה בשידור הציבורי? על מנת לענות על שאלת המחקר, תסקור העבודה את הקמת רשות השידור והתנהלותה במהלך השנים מתוך כוונה לקבל תמונה ברורה למניעים שהובילו להקמת תאגיד השידור בשנת 2014. בנוסף, ימופו כלל השחקנים שהיו שותפים לרפורמה, האינטרסים והמניעים שלהם, יחסי הגומלין ביניהם וכיצד כל זה הוביל בסופו של דבר למהלך עצמו, כשהמטרה הסופית היא להבין את המניעים בפירוק רשות השידור והקמת התאגיד "כאן ".

    עבודות נוספות בנושא:

    חיפוש מתקדם


    חפש ב: