תחומים

צריכים עבודה מותאמת אישית?

השאירו פרטים ויחזרו אליכם:




    תכניות תכלול חושי לילדים בעלי ליקויים התפתחותיים – אוטיזם ותסמונת רט בגיל הרך

    מילות מפתח: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    מחיר: 225.00₪
    מספר מילים: 25123
    מספר מקורות: 60
    סוג הקובץ: docx
    שנת הגשה: 2019
    שם המוסד האקדמי: המרכז ללימודים אקדמיים
    סוג העבודה: עבודה סמינריונית
    להורדת העבודה
    הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את העבודה במייל

    תקציר העבודה

    תכניות תכלול חושי לילדים בעלי ליקויים התפתחותיים – אוטיזם ותסמונת רט בגיל הרך

    עבודת סמינר - קורס מספר 3254

    חיבור זה הוגש במסגרת עבודת גמר לתואר "מוסמך" – מ.א.
    במסגרת לימודי חינוך והתמחות בחינוך מיוחד

    תוכן עניינים
    הקדמה 4
    מבוא 5
    סקירה ספרות 7
    ASD ותסמונת רט 3
    מושגים מרכזיים בהבנת ספקטרום ה-ASD 10
    תסמונת רט 14
    תפקוד המערכות השונות בעת תסמונת רט 22
    תכנון חושי (אינטגרציה סנסורית) 29
    הקדמה 29
    הדיאטה הסנסורית 39
    דיון וסיכום 47
    ביבליוגרפיה 54
    נספחים 58


    הקדמה
    עבודה זו עוסקת בסקירת הספרות בנושא התכלול החושי, כגון דיאטה סנסורית, בקרב בנות הסובלות מתסמונת רט, וכן בקרב ילדים עם ASD (Autism Spectrum Disorder). תסמונת רט הינה הפרעה נוירו- התפתחותית נרחבת, המאופיינת בעיקר בפגיעה נוירולוגית ופסיכו-מוטורית קשה. פגיעה זו מופיעה כמעט תמיד בקרב בנות והיא מצויה אחת לכ-10,000 לידות.
    ASD הינה לקות הפוגעת ביכולת לקלוט מסרים מן הזולת ולפתח קשרים הדדיים באופן תקין. הפגיעה נגרמת בשל ליקוי בפעילות המוח, ראשיתה בגיל רך, ובדרך כלל היא קיימת לכל אורך החיים. היא כוללת תחומי התפתחות: תפקוד חברתי, תקשורת, והתנהגות. ASD מתאפיין בהתפתחות לקויה או חריגה מאוד בכל שלושת התחומים.
    דיאטה סנסורית הינה שיטה טיפולית לטיפול בליקויים הקיימים בתוך תהליך העיבוד החושי של כלל המערכות החושיות הקיימות בגופנו, והיא מופעלת בקרב חלק מהאוכלוסייה הסובלת מליקויים חושיים שונים, אך לא נחקרה וכן איננה מופעלת דיו בקרב הסובלות מתסמונת רט. קיימת ספרות ענפה בנושא דיאטה סנסורית בקרב בעלי לקויות רבות, מאפייניה והשלכותיה, (להביא מקור עתיק ביותר וכן שני מקורות שנערכו בעשר השנים האחרונות) ואילו השפעותיה על בנות הסובלות מתסמונת רט לא נחקרה דיו. (להביא סימוכין לכך לדוגמא: לוטם, 2004), לכן נעסוק בסוגיה של מקומה של דיאטה סנסורית בקרב בנות הסובלות מתסמונת רט בעבודה זו.
    מחקרים רבים נעשו בתחום התכלול החושי לבחינת משמעות שיטת טיפול זו לסיוע לילדים עם וautism spectrum disorder (ASD). רק מעט מחקרים בחנו את דרך השימוש בשיטה זו לטיפול לילדים עם תסמונת רט. בעבודה נוכחית בחנתי גם שימוש בגישה נוירו- התפתחותית ובתכלול חושי (אינטגרציה חושית) לשם קידום נוסף של בנות תסמונת רט לנוכח בעיותיהן הייחודיות כגון חרדה תנועתית. בנוסף סקרתי וחידדתי את יתרונות העבודה בתחום התכלול החושי גם בילדים עם ASD.  
    מבוא
    "מטרת החינוך המיוחד היא לטפח את מכלול אישיותו של הילד עם הצרכים המיוחדים, לפתח את משאביו הלא פגומים, הגופניים, השכליים, הנפשיים וההתנהגותיים, להעשירו בידע, לחזק את מידת האוטונומיה שלו על מנת שישתמש במיומנויות ובהרגלים שילמד ולעזור לו להשתלב באופן משמעותי ומכובד בחברה" (רייטר 2003).

    בעבודתי כגננת במעונות יום בחינוך המיוחד לגיל הרך במכון להתפתחות הילד בבית חולים שיבא נחשפתי לילדים שלהם תסמונות גנטיות נדירות מאוד כגון רובינשטיין-טייבי, קורנליה דה-לנגה, ווריאנטים של תסמונת רט (רובן מכונות "תסמונות יתום" עקב היותן נדירות ביותר ועל כן חסרות בעניין מצד חברות המחקר התרופתי עקב נדירותן- ומכאן שגם חסרות טיפול ספציפי ותרופות מכוונות מטרה למחלה עצמה).
    עבודתי עם הצוות המטפל הרב-מקצועי הנרחב מאוד אשר עבד עמי ואשר כלל מרפאות העיסוק, קלינאי תקשורת, מעצבי התנהגות ומטפלים בתרפיות שונות, חשף אותי למגוון העצום של שיטות פעולה שכללו עבודה שמטרתה לעורר ילדים בעלי לקויות קשות ליצור אינטראקציה עם המטפל\הסביבה.
    שיטות תכלול חושי היו יעילות במיוחד. גישת תכלול חופשי לטיפול בתלמידים עם לקויות התפתחותיות משמשת לעזור לתלמידים אלה לווסת את הגירויים החושיים שלהם בעזרת גירוי חושי. מחקרים קודמים מלמדים כי שיטה זו יעילה להגברת שליטת המטופל ברגשותיו.
    השיפור בתפקודי הכללי של תלמידים שטופלו תרם גם ליכולתם הלימודית וליכולתם ליצור תקשורת ואינטימיות רגשית עם הצוות המטפל.
    מעורבותי האישית בשני פרויקטים ארוכי-טווח שכללו תכלול חושי בדרכים שונות ומגוונות (ועליהם יורחב בפרויקט) ואשר אותם ניהלתי בעצמי (כמובן בפיקוח צוות ריפוי בעיסוק), העמיקו את רצוני לחקור נושא זה. למדתי שהשימוש בתכלול חושי סייע למטופלים להתחבר לרגשותיהם.
    שיטות התכלול החושי הרחיבו את יכולת הילדים לבטא רגשות ולכן גם סייעו בידי המטופל ליצור אינטראקציות חברתיות, התקדמות הרגשית התבטאה גם בהרחבת יכולות מחוץ לשדה הטיפול למשל במעון בו שהו המטופלים. בלעדי המשמעות הרגשית, העולם הופך למקום מקוטע ויכולת השיפוט הקוגנטיבית של הילד נפגעת. ללא תרגול חברתי היוצר משמעות קוגנטיבית ורגשית למציאות, יהיה הילד חסר רצון וידע כיצד להשביע את רצון סביבתו וכן את רצונותיו וכך גם יימנע משתוף פעולה בגן ובהמשך בביה"ס.
    ילדים עםautism spectrum disorder ASD וכן הלוקים בתסמונת-רט אינם חסרי רגשות אלא מתקשים בהבנה כיצד להגיע לשימוש נכון בהנאה רגשית ואינטראקציה חברתית נכונה. כמו כן, הם מתקשים למצוא ניחומים בתגובת הסביבה ומתקשים בהבנה ובשליטה ברגשותיהם ומתאפיינים בהתפרצויות רגשיות ובהתנהגות שאיננה מתאימה לקונטקסט חברתי. בעוד הילדים עם ASD מתקשים רבות בהתאמת נוסח דיבורם לקונטקסט החברתי ועלולים לפנות באופן מכני לאנשים בעלי מין וסטטוס שונה, הלוקים (לרוב- הלוקות) בתסמונת–רט מתקשים מאוד ביכולת להפיק כלל את השפה הדבורה והביע רצונותיהם גם בגסטות פיזיות. לילדים עם ASD לרוב חוסר בהבנת המציאות לאישורה (ובקשר לכך- נושא תיאוריית ה"מיינד" הכולל את קושי ראיית האחר כישות נפרדת).
    חשיבות העבודה הזו לדעתי- בהיותה מקשרת בין צרכיהם של בעלי לקויות קשות לבין תיאוריות עבודה עימם הכוללות עידוד יצירת אינטראקציה בעזרת זיהוי נכון של ליקויים חושיים אשר מהווים לרוב חלק בלתי נפרד מהבעיות המכבידות על ילדים בעלי תסמונות וליקויים התפתחותיים קשים כגון ASD ועוד לקויות מורכבות ואשר מקשים על איכות חייהם מאוד. עבודה בשיטות כגון דיאטה סנסורית ו"זמן רצפה", עליהן ארחיב בהמשך, מעודדות תקשורתיות, הנאה (והנעה), אינטראקציה חברתית, אמפטיה ופיתוח רגשות וכן יכולת להתפנות ללמידה כשהילד נמצא במצב של "'well being". ידוע כי בגיל הרך הפלסטיות של המוח והיכולת שלו ליצור קשרים בעזרת גירויים נכונים ולמידה- מפתחים "ומכפים" לעיתים על מחסור ביכולות שונות. על כן כה חשובה עבודה זו בגיל הרך בכדי להיטמע.
    חשיבות נוספת בעבודה זו (אשר עליה ארחיב בפרויקט בצורה מעמיקה יותר), גם מתבטאת בהיותה פתח צוהר לדיון ומחקר חשוב לדעתי, אשר לא עסקו בו דיו מבחינה מחקרית עד היום- עבודת התכלול החושי עם ילדות עם תסמונת רט נחקרה רק באופן ראשוני (לוטן). "המודל הרפואי" בחינוך המיוחד שלט בחינוך המיוחד בעבר. הילד קיבל ממערכת החינוך יחס פטרוני בו הוא נחשב "החולה" ודעתו והעדפותיו לא באו לידי ביטוי בטיפול. בשנים מהאחרונות הובן כי חשוב מאוד לאפשר לילדים אילו חופש לבחור את רצונותיהם ולעודדם לחיים מבודדים פחות. וכך כותבת שונית רייטר: "בניגוד לעבר בו המקובל היה המודל הרפואי- המתמקד בליקוי וכולל את היכולות כמרכיב של הליקוי. המודל החינוכי מציע הפרדה בין היכולות ובין הליקויים. אי לכך במודל הרפואי של תכנית הלימודים יש רק ציר אחד - ציר הליקוי ואילו במודל החינוכי עלינו להתייחס לשני צירים - ציר הליקוי וציר היכולות. יש לבחון כל ציר בנפרד ולציין כיצד ניתן לשלב בין שני הצירים כך שתהיה הפריה הדדית ביניהם?" (רייטר 2003, 93).

    עבודות נוספות בנושא:

    חיפוש מתקדם


    חפש ב: