מבוא 4
סקירת ספרות 6
סגנונות מנהיגות 6
מנהיגות- הגדרות ומאפיינים 6
סוגי מנהיגות 8
מנהיגות טרנספורמטיבית מעצבת 9
מנהיגות מתגמלת טרנס אקטיבית 10
ניהול ומנהיגות בשדה החינוכי 12
מחויבות ארגונית 14
השפעת סגנונות המנהיגות של מנהלי בתי ספר על תחושת המחויבות הארגונית של המורים 15
הרציונל לעריכת המחקר 18
השערות המחקר 19
מתודולוגיה 20
שיטת המחקר 20
משתתפים 20
כלי המחקר 20
הליך המחקר ואתיקה 22
תהליך עיבוד נתונים 22
ממצאים 23
מאפיינים סוציו-דמוגרפיים של המשתתפים במחקר 23
סטטיסטיקה תיאורית 25
בדיקת השערות המחקר 27
סיכום ממצאי המחקר 29
דיון ומסקנות 30
דיון בממצאי המחקר 30
מסקנות המחקר 37
השלכות המחקר 39
השלכות יישומיות 39
מגבלות המחקר 40
כיווני חקירה חדשים 41
ביבליוגרפיה 42
נספחים 46
נספח ראשון- שאלון נתונים דמוגרפיים 46
נספח שני- "שאלון סגנון מנהיגות" 47
נספח שלישי- "שאלון המחויבות הארגונית" 1
ההתייחסות בשנים האחרונות לניהול מערכות ארגוניות ולסגנונות הניהול של מנהלי ארגון הינה בבחינת חידוש באופן המתכתב עם המגמות החדשות. מנהלי הארגון מהווים במאה ה-21, יותר מאשר בכל תקופה אחרת, את הציר המרכזי המניע את העובדים ואת הארגון קדימה לעבר מימוש היעדים והחזון הארגוני. בבסיס המגמה הזאת המטרה היא לבצע שינויים חיוביים בביצועים ובתפוקות של העובדים בהלימה לשיפור איכות סגנון הניהול של מנהלי הארגון. בחרתי לעסוק בנושא של 'השפעת סגנונות המנהיגות של מנהלי בתי ספר על תחושת המחויבות הארגונית של המורים' מתוך הכרה בצורך הגובר והולך להעלות את המודעות למערכת יחסי הגומלין האפשרית בין סגנונות הניהול לבין המחויבות הארגונית של המורות והמורים במרחב החינוכי. כלומר, המטרה היא להציף על פני השטח את התלות של אוכלוסיית המורים בסגנון הניהול על פני זילות בערכים המיוחסים למערכת הקשרים הזאת. המחקר מתמקד בציבור המורים ובארגון החינוכי, אך הוא כולל יסודות אשר עשויים לשקף גם ארגונים פרטיים ומגזרים נוספים. הבסיס להתהוות המחקר הוא הבנה מוקדמת כי יש להעניק מקצה שיפורים למספר תחומים: התייעלות הכוח האנושי והעצמת העובדים, הערכת ביצועי עובדים, הגברת המחויבות הארגונית של המורים, התאמת תכניות בארגון לצרכים הדיפרנציאליים של המורים, וכן הידוק הקשרים בין מנהלים לבין מורות ומורים.
לאור זאת, בעבודה זו אבחן את הקשר בין סגנונות המנהיגות של מנהלי בתי הספר לבין רמת המחויבות הארגונית של ציבור המורים. שני מושגי המפתח המרכזיים בעבודה הם: סגנון המנהיגות והמחויבות הארגונית. על פי הספרות המקצועית, המונח 'סגנון מנהיגות' מוגדר בעיקרו כמבנה של התנהגויות לאורו מנהל הארגון יכול לבצע התאמה בין ההתנהגויות שלו לבין מצבים מגוונים בארגון. במסגרת הזאת, ניתן למצוא כי כל מנהיג עשוי להחזיק בסגנון מנהיגות אינדיבידואלי אשר עשוי לקבוע שני פרמטרים: הצלחת הצוות ורמת היעילות של הארגון. בכלל זאת, המונח 'מנהל אפקטיבי' מתאר מנהל אשר מחזיק בידיעה לפיה עליו לבצע תפקידים מסוימים על מנת להעלות את רמת האפקטיביות של הארגון Boonla & Treputharat, 2014)). המונח השני, 'מחויבות ארגונית', מוגדר כשיקוף המידה שבה הפרט עשוי להזדהות עם הארגון, כולל רצון להישאר בארגון ולהשקיע בהתפתחותו. ההבנה הרווחת ביחס לכך היא שעובדים אשר מגלים מחויבות כלפי הארגון עשויים לגלות אחריות ומעורבות כלפי כל מה שמתקיים בארגון. במידה ניכרת, העובדים נוטים להזדהות אובייקטים מהותיים עבורם מתוך אמונה מלאה בערכים שהם מייצגים (אופלטקה, 2015).
מטרות המחקר הן לאשש או להפריך את הקשר האפשרי בין שני המשתנים: סגנון הניהול והמחויבות הארגונית. ניתן למצוא מחקרים אשר עוסקים בכל אחד מן המשתנים באופן נפרד, אך מיעוטם דן ביצירת החיבור בין שתי האוכלוסיות האלו הפועלות למען השגת אותן מטרות באופן חלקי או מלא. ההבנה היא כי מחקר מהסוג הזה עשוי לתרום לשיפור מדדים נוספים, בכללם העלאת הישגי התלמידים ויצירת אקלים ארגוני מיטבי. כלומר, מנהלים ומורים אינם פועלים בחלל ריק והקשר ביניהם (לחיוב או לשלילה) מהדהד וחולש על פני תחומים נוספים ואינו נשאר בגדר הגבולות של עצמו. יתירה מכך, מחקר מהסוג הזה הינו פקטור משמעותי בהעלאת המודעות למעבר מסגנון ניהול נמנע או ריכוזי לסגנון ניהול המעודד ביזור סמכויות, הרחבת האוטונומיה של המורים ומתן תגמולים להעצמת המורים. ייחודיות המחקר נובעת מתוך הניסיון למצוא את מערכת הקשרים בין סגנונות ניהול לבין סוגי מחויבות ארגונית ולהפריך מיתוסים ואמונות יסוד מגבילות.
מבחינה מבנית, העבודה נשענת בעיקרה על יצירת אינטגרציה בין ספרות תיאורטית לבין ביצוע מחקר אמפירי המבוסס על העברת שאלונים בקרב 54 מורות ומורים. בזיקה לסקירה, הנושאים הנסקרים בה הם: הגדרות ומאפיינים של מנהיגות, סגנונות מנהיגות, אופני הביטוי של המנהיגות במערכת החינוך, מאפייני המחויבות הארגונית, הקשר בין סגנונות המנהיגות של מנהלי הארגון החינוכי לבין תחושת המחויבות הארגונית בקרב מורות ומורים. לאחר הסקירה תוצג מתודולוגיה הכוללת: שיטת מחקר, כלי מחקר, אוכלוסיית מחקר, מהלך המחקר, אופן ניתוח המחקר וכללי ה"אתיקה המקצועית". לאחר פרק השיטה יוצגו הממצאים של העבודה כולל תוצאות ניתוח השאלון. לבסוף, יוצג פרק הדיון והמסקנות העולות בעקבות הממצאים הכולל את מגבלות המחקר וההמלצות למחקרי המשך.
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.