תחומים

צריכים עבודה מותאמת אישית?

השאירו פרטים ויחזרו אליכם:




    השפעה של מעורבות הורים על דימוי עצמי של ילדים עם לקויות למידה

    תחום / תואר:
    מחיר: 370.00₪
    מספר מילים: 7164
    מספר מקורות: 24
    סוג הקובץ: docx
    שנת הגשה: 2021
    סוג העבודה: עבודה סמינריונית
    להורדת העבודה
    הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את העבודה במייל

    תקציר העבודה

    השפעה של מעורבות הורים על דימוי עצמי של ילדים עם לקויות למידה

    תוכן עניינים

    תקציר 2
    מבוא 3
    רקע תיאורטי 5
    דימוי עצמי 5
    לקות למידה (Learning Disabilities) 6
    דימוי עצמי אצל ילדים הלוקים בלקות למידה 9
    הגורמים שמשפיעים על דימוי העצמי של תלמידים בעלי לקויות למידה 10
    מעורבות הורים 11
    הקשר בין דימוי עצמי למעורבות הורים 12
    שיטה 14
    אוכלוסיית המחקר 14
    כלי המחקר 14
    הליך המחקר 15
    תוצאות 16
    דיון ומסקנות 18
    ביבליוגרפיה 21
    נספחים 23
    נספח א' - שאלון 23

    תקציר
    עבודה זו בחנה את השפעת המעורבות הורית על דימוי עצמי של ילדים המאופיינים כבעלי לקויות למידה. במחקר השתתפו 60 נחקרים, כולם הורים לילדים בעלי לקויות למידה. מתוכם 55% נשים והיתר – גברים. הגיל הממוצע של המשיבים הנו 34.8 עם סטיית תקן של 2.153.
    מניתוח ממצאי המחקר עולה, כי נמצא קשר בין מידת המעורבות ההורים לבין הדימוי העצמי, כך שככל שהמעורבות ההורית תהיה גבוהה יותר, גם הדימוי העצמי של הילד יהיה גבוה יותר. כלומר, ככל שהמעורבות ההורית בבית הספר גבוהה יותר, כך תפיסתם את מידת הדימוי העצמי של הילד שלהם תהיה גבוהה יותר. ממצאי המחקר העלו גם, כי נמצא קשר חיובי בין מידת המעורבות ההורית לבין דימוי עצמי אישי-התנהגותי, דימוי עצמי חברתי ודימוי עצמי פיזי, כך שככל שהמעורבות ההורית תהיה גבוהה יותר, גם הדימוי העצמי של הילד בממדים השונים יהיה גבוה יותר. ממצא נוסף שעלה מהמחקר מצביע על קשר חיובי של מעורבות הורים וגיל ההורה על דימוי עצמי, כך שככל שהמעורבות ההורית תהיה גבוהה יותר, וגיל ההורה – גבוה יותר, גם הדימוי העצמי של הילד יהיה גבוה יותר.

    מבוא
    המחקר בתחום לקויות הלמידה בוחן מספר רב של ממדים, גורמים ואפשרויות טיפול והתמודדות. אחד הממדים החשובים ביותר בהקשר של תלמידים בעלי לקויות למידה, הוא באשר להשפעות על הדימוי העצמי. דימוי עצמי (self-image), מוגדר כסך כל האינטראקציות בן הגורמים התוך אישיותיים (שביעות הרצון של האדם כלפי עצמו וזהות הפרט בעיני עצמו) לבן גורמים בין אישיותיים (בתחום החברתי והמשפחתי). הדימוי העצמי נוצר על בסיס סכמות קוגניטיביות של הפרט והסביבה המאפשרת לאדם לתפקד ולארגן את ניסיון החיים באופן איכותי (Fox & Lindwall, 2014).
    במחקר שנערך בהולנד ושבדק את הקשר שבין לקות למידה לבין דימוי עצמי נמצא, כי מתבגרים אשר הוגדרו כסובלים מלקות למידה, הציגו דימוי עצמי נמוך יותר מאשר ילדים שלא הוגדרו כבעלי לקות למידה. המחקר בדק בין היתר גם לקויות למידה כלליות ולקויות למידה ספציפיות כמו למשל קושי בקריאה או בכתיבה. ממצאי המחקר העלו גם, כי דווקא התלמידים אשר סבלו מלקות למידה כללית הם אלו אשר הדימוי העצמי שלהם היה הנמוך ביותר, גם ביחד לתלמידים בעלי לקות למידה ספציפית (Bakker et al., 2007; In: Cavioni, Grazzani & Ornaghi, 2017).
    לקות למידה היא מונח המתייחס לקבוצה הטרוגנית של ליקויים המתבטאים בקשיים משמעותיים ברכישה ובשימוש של יכולות האזנה, דיבור, קריאה, כתיבה, חשיבה ויכולות מתמטיות (Moll et al., 2016). הפרעות אלו אינטריזיות לפרט, וההחה הרווחת היא שהפרעות אלו נגרמו כתוצאה מתפקוד לקוי של מערכת העצבים המרכזית והן עשויות להתרחש במהלך שנות החיים (קוזמינסקי, 2004; בתוך: קויפמן ותובל, 2015).
    לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז כורכות לתוכן מנעד רחב מאוד של קשיים תפקודיים במיומנויות אקדמיות ובפונקציות ניהוליות שונות. ההשפעות שלהן שונות מאדם לאדם. על פי רוב מתלווים אליהן ביטויים רגשיים שגם הם שונים מאדם לאדם. כלומר ההנחה הרווחת היא, כי גורמים שונים משפיעים באופן שונה על כל פרט וכך גם ההשפעה משתנה בחיבור שבין לקות הלמידה אל הדימוי העצמי (פלביאן ווינדהולץ-דהן, 2015).
    במהלך השנים האחרונות, מתרחש במערכת החינוך תהליך חברתי, שהולך ותופס תאוצה, שבו מתקיימת יותר ויותר מעורבות של הורים בבתי הספר. אברהם, עוזרי ומלול (2012, בתוך: שכטמן ובושריאן, 2015, עמ' 17), הגדירו את המושג 'התערבות הורים', "כפעולות של ההורים שנעשות ביזמתם על מנת להשפיע ברמה המבנית על המערכת הבית-ספרית". אפשטיין (Epstein, 2001, בתוך: עפרים, 2014), הגדירה את המעורבות הורים, כ"השתתפות הורים בתהליך החינוכי וחווית ילדיהם".
    מעורבות של הורים בבית הספר, נחשבת לבעלת השפעה רבה מאוד על התוצרים החינוכיים של הילדים (Gonzalez, et al., 2013). מעורבות הורים יכולה להשפיע על ילד בעל לקות למידה, בין היתר על הדימוי העצמי שלו. מחקרים שונים שבדקו את התרומה של מעורבות ההורים בבית הספר גילו, כי שיתוף הפעולה בין המורים להורים, אכן משפר את הישגי התלמידים וכן את הצלחתם בבית הספר (נוי, 2014). בנוסף להעלאת הישגי התלמידים, התרומה החיובית של מעורבות הורים הוכחה גם ככזו המעלה את הדימוי העצמי של הילדים, מניעה, ואף, גורמת להפחתה של בעיות משמעת (Christenson, 2004; Chrisenson & Reschly, 2010; Epstein, 2002a; Tolan & Woo, 2010, בתוך: נוי, 2014).
    אחת השאלות שעולות בהקשר זה היא באשר להשפעה של התערבות ההורים על הדימוי העצמי של הילד בעל לקויות הלמידה? המפגש עם תלמיד שעל פניו נראה בכיתה כתלמיד נורמטיבי לחלוטין ביכולותיו העיוניות ושאינו רוכש, למרות שהוא נראה נורמטיבי מבחינה אקדמית את השליטה במיומנויות הלמידה הבסיסיות, כמו גם תלמיד שעד כניסתו למסגרת הלימודים הפורמלית תפקד אינטלקטואלית ברמת גילו ואף למעלה מזה, אולם בפועל הוא פועל בכיתה, בניגוד לכל היגיון סביר, בפערי הבנה וידע משמעותיים במטלות למידה שונות, ברמות משתנות באופן קיצוני מיום ליום ולפעמים משעה לשעה באותו תחום, נראה במקרים רבות לסביבתו כעצלן, מניפולטור, משתמט להכעיס וכדומה. יתר על כן, לאחר תקופת למידה קצרה אותו התלמיד הופך גם ל"בעיית" התנהגות שבאה לידי ביטוי במקרים שונים באדישות מוחלטת ולעתים גם בהפרעות בלתי-פוסקות (עינת ועינת, 2006; בתוך: עינת, 2015).
    מתוך הדברים האמורים עולה שאלת המחקר האם קיים קשר בין מעורבות הורים לבין הדימוי העצמי של ילדים עם לקויות למידה?

    עבודות נוספות בנושא:

    חיפוש מתקדם


    חפש ב: