1. מבוא 4
2. סקירת ספרות 5
2.1 אוריינות חזותית ומילולית 5
2.1.1 אוריינות מילולית - הגדרות 5
2.1.2 אוריינות חזותית - הגדרות 5
2.1.3 הקשר בין אוריינות חזותית למילולית 6
2.1.4 למידה על ידי שימוש בכלים של אוריינות חזותית 7
2.2 שיטת ההוראה 9
2.2.1 מאפייני ההוראה הפרטנית 9
2.2.2 לימוד דרך דיאלוג 10
2.2.3 שילוב האוריינות החזותית ולימוד בדרך של דיאלוג לקידום הישגים בהבעה 11
3. מתודולוגיה 12
3.1 בחירתי במחקר פעולה 12
3.2 אוכלוסיית המחקר 12
3.3 היבטים אתיים של המחקר 12
3.4 מבנה וכלי המחקר 12
3.5 מהלך המחקר 13
3.5.1 שלב א: הכנת הכיתה ללמידה דיפרנציאלית 14
3.5.2 שלב ב'- הכנת מרכזי למידה במרחב הכיתה 14
3.5.3 תהליך ההוראה/למידה בשיעורי שפה עברית בכיתה ג'-3 14
3.5.4 מהלכים בהוראה/למידה 14
4. ממצאים 16
4.1 מחצית א' 16
4.1.1 אוכלוסייה 16
4.1.2 תוצאות המיפוי 16
4.1.3 תוצאות הערכת נקודות החוזק 16
4.1.4 מסקנות מניתוח הממצאים של מחצית א' 18
4.2 מחצית ב' 20
4.2.1 אוכלוסייה 20
4.2.2 תוצאות המיפוי 20
4.3 סיכום ממצאי ניתוח משובי התלמידים 22
4.3.1 נקודות החוזק והחולשה של קבוצות הדיאלוג לפי התלמידים 22
4.3.2 תוספות אפשריות למרחב העבודה בזמן קבוצת הדיאלוג לפי התלמידים. 22
4.3.3 הקשיים בהם נתקלו התלמידים בזמן העבודה 22
5. דיון ומסקנות 23
5.1 מסקנות ומגבלות המחקר 25
6. סיכום 27
7. רשימת מקורות 28
עבודה זו עוסקת בקשר שבין אוריינות מילולית לאוריינות חזותית. בפרט, עבודתי תתמקד בבחינת ההשפעה של השימוש במתודות חינוכיות המקדמות אוריינות חזותית על האוריינות המילולית של תלמידים.
המושג הבסיסי עליו נסמכת עבודה זו הינו מושג האוריינות, שמתייחס לכל נושא הדורש למידה, ושלמידתו מהווה תנאי לקידום אישי, חברתי או תרבותי (גבעון, 2008; Brumberger, 2019). שני סוגי האוריינות בהם אעסוק הם: אוריינות מילולית, המתייחסת ליכולת הדיבור, קריאה והכתיבה של הפרט (משרד החינוך, 2007), ואוריינות חזותית, המתייחסת למשמעויות ייצוגים גרפיים בתוך הקשר תרבותי. אוריינות זו נחשבת כמיומנות חיוניות לתלמידים ונמצאה כקשורה לפיתוח מספר רחב של יכולות. בהקשר של עבודה זו קיימת חשיבות מיוחדת ליכולת של האוריינות החזותית ככלי המפתח את אותן מיומנויות הנמצאות בבסיס האוריינות המילולית כמו המניפולציה של סמלים מורכבים (Barbot et al., 2012), חשיבה יצירתית, ביקורתית ועצמאית (Huilcapi-Collantes et al., 2020) והיכולת ליצור דימוי מנטלי (Güney, 2019; Seglem & Witte, 2009). אך למרות הקשר המשמעותי בין אוריינות חזותית לאוריינות מילולית העלייה בכוחה של המילה הכתובה הוביל לדעיכה בחשיבות של אוריינות חזותית והשימוש בזו לא חדר עדיין למערכת החינוך הישראלית (מיודוסר ואח', 2010).
הקושי של מערכת החינוך הישראלית לקבל את השימוש באוריינות חזותית בולט לאור ההישגים הנמוכים של התלמידים בהבעה בכתב, כפי שהם באים לביטוי במבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) הנערכים במערכת החינוך משנת הלימודים תשס"ז (ראמ"ה, 2013). עם זאת הקושי לקבל את השימוש באוריינות חזותית הוא מובן, לאור המחוסר במחקרים הבוחנים את השימוש במתודות חינוכיות המיישמות כלים לפיתוח האוריינות החזותית בקרב אוכלוסיית התלמידים בישראל.
משום כך, מטרתה העיקרית של עבודה זו היא לבחון את תרומת האוריינות החזותית לקידום הישגים של תלמידים בתחום ההבעה המילולית, בעל פה ובכתב. מטרה משנית של עבודה זו היא לסייע בפיתוח כלים ושיטות עבודה עבור המורים, כדי לקדם את האוריינות החזותית של תלמידיהם. לאור המטרה העיקרית של מחקרי זה שאלת המחקר המנחה את העבודה היא שאלת הקשר בין השימוש במתודות חינוכיות המפתחות אוריינות חזותית לבין הישגיהם של תלמידים במבחנים סטנדרטיים של משרד החינוך.
כדי לבחון שאלת מחקר זו אתבסס על שיטות מתחום מחקר פעולה, יחד עם בחינה אמפירית של הישגי תלמידים בכיתה ג' אותה אני מחנכת. הישגי התלמידים יוערכו באמצעות מבחני מיפוי יכולות בהבעה ובלשון.
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.