תחומים

צריכים עבודה מותאמת אישית?

השאירו פרטים ויחזרו אליכם:




    קריאה צמודה של פסקה מתוך "קריאות תלמודיות חדשות" לעמנואל לוינס

    תחום / תואר:
    מחיר: 338.00₪
    מספר מילים: 2573
    מספר מקורות: 4
    סוג הקובץ: doc
    שנת הגשה: 2019
    סוג העבודה: עבודה מסכמת
    להורדת העבודה
    הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את העבודה במייל

    תקציר העבודה

    קריאה צמודה של פסקה מתוך "קריאות תלמודיות חדשות" לעמנואל לוינס

    תוכן עניינים

    מבוא 3
    קריאה צמודה 5
    סיכום 11
    מקורות 12

    מבוא

    שאלת הזולת בפילוסופיה היא השאלה החשובה ביותר במשנתו של עמנואל לוינס, הידוע כפילוסוף של האחרוּת. טענתו הרדיקלית היא שהאתיקה היא הפילוסופיה הראשונית . לפי לוינס, הפילוסופיה והמדעים הנגזרים ממנה, מנסים לנטרל את האחרות. תהליך זה, של הפיכת המוזר למוכר והשונה לזהה, נתפס בעיני לוינס כתהליך אלים. את הפילוסופיה הפועלת תחת הפרדיגמה הזו הוא מכנה בביקורתיות "אוטונומית", משום שהיא פועלת בחירות בתוך גבולות האני, ולמעשה מכנה ומבקר כך את המסורת הפילוסופית המערבית כולה.
    את החלופה שמציע לוינס לפרדיגמה האוטונומית הוא מכנה "הטרונומיה". משמעות ההטרונומיה היא קבלת האחרות כאחרת, מבלי לנסות ללכוד אותה ברשת המושגים של העצמי. לוינס מדגיש את ההבחנה בין ה"אחרות" לבין ה-"אחרות המוחלטת", שהיא מושאה של התשוקה המטאפיזית. האחר מופיע בתודעה כמשהו שאינו מוכר, ואילו האחר-המוחלט מופיע כדבר שמטבעו אינו יכול להפוך למוכר, ולוינס מכנהו "אידיאת האינסוף". לפיו, ראשוניותה של האתיקה בפילוסופיה נובעת מזיהויו של האחר-המוחלט עם הזולת. הפילוסופיה מטבעה מנסה להעלים את האחרות. אולם קיומו של האחר שאינו ניתן להעלמה, האחר-המוחלט שהוא הזולת, מעלה את שאלת ההתמודדות איתו ומרוממת אותה לדרגת השאלה הראשונה שעל הפילוסוף לעסוק בה לטענת לוינס.
    לוינס מביא את הביקורת שלו על הפילוסופיה המסורתית בכותרת של ספרו "הפילוסופיה ואידאת האינסוף" ומציע פילוסופיה אחרת. הוא מתייחס למושג 'אידאת האינסוף' של דקארט, המתייחס לשאלה כיצד מושג האינסוף האלוהי יכול להתקיים בנו, בני האדם, אשר אנו יצורים סופיים. דקארט טוען שאידאת האל האינסופי קיימת בתודעה שלנו ועל כן יש לנו את הפתיחות לרעיון האינסופי מתוך עצמו. זאת משום שהאינסופי האלוהי נטע בנו את האידאה שלו. בהקשר זה, ניתן להבין בכותרתו של לוינס 'הפילוסופיה ואידאת האינסוף' את היחס שמביא לוינס בין הפילוסופיה המסורתית שלא יודעת לתת מקום לאינסוף, לבין טענת לוינס שהפילוסופיה צריכה לתת מקום לאינסופיות. בשאלה כיצד התודעה יכולה להיות פתוחה למשהו שהיא לא יכולה להכיל, בלי היכולת להכיל את עצם מחשבה זו, מגלם לוינס את האינסופיות בתוך מושג האחרות.
    באמצעות קריאה צמודה של הטקסט המופיע בחיבור "הפילוסופיה ואידאת האינסוף" בעמ' 84, אציג בעבודה זו את הפילוסופיה של לוינס, תוך מתן דגש למהלך הפילוסופי המובע בקטע הנקרא.

    עבודות נוספות בנושא:

    חיפוש מתקדם


    חפש ב: