תפיסת מנהלים את תפקידם בהטמעת פדגוגיה חדשנית בבית הספר במערכת החינוך הערבית
תוכן עניינים
מבוא 1
רקע תיאורטי 3
תפקידי מנהל בית הספר 3
תפקיד מנהל בית הספר בתהליך הובלת חדשנות חינוכית 6
סגנונות ניהול ומנהיגות של מנהלי בתי ספר במגזר הערבי 8
תהליכי הובלת חדשנות חינוכית 9
חדשנות 9
בית הספר ותהליכי חדשנות 11
שינוי חינוכי 14
הגורמים המעורבים ביישום חדשנות בבתי הספר 16
התנגדות לשינוי 16
הובלת חדשנות טכנולוגית 19
תפיסות מנהלי בתי ספר את תפקידם בהטמעת פדגוגיה חדשנית 21
שחיקה 23
הגדרות ומאפייני שחיקה 23
שחיקה אצל עובדי הוראה 23
מתודולוגיה 25
מחקר איכותני 25
אוכלוסיית המחקר 26
כלי המחקר 27
הליך המחקר 28
ניתוח הנתונים 29
תוקף ומהימנות 29
אתיקה במחקר 30
תוצאות 31
תפיסות באשר חדשנות ושינויים בבית הספר 31
הערך והתרומה בהכנסת חדשנות או שינויים בבית הספר 35
הובלת השינויים והחדשנות בבית הספר 40
תפיסה אישית באשר לשינוי או חדשנות בבית הספר 43
תפיסות באשר לשחיקה 45
דיון 49
מסקנות 55
מגבלות המחקר 56
המלצות למחקר עתידי 56
ביבליוגרפיה 57
נספחים 64
נספח א' – שאלון 64
מבוא
"המשמעות העמוקה של משימת מנהל בית הספר טמונה בהיבט הפדגוגי של תפקידו. המפתח להצלחתם של מנהלים, הוא בשינוי נקודת הכובד של תפקידם: מניהול לחינוך" (Evans, 1991)
לאורך שנים, תפקידו של מנהל בית הספר התפתח עד להיותו מדריך ומנהיג של תוכניות לימודים, ולאחרונה גם למנהיג טכנולוגי מנהיג טכנולוגי מוגדר בין היתר כמישהו שיש לו את היכולת לייצר השראה בקרב כל מי שבא איתו (Chang, 2011).
במהלך השנים האחרונות, עברה ועדיין עוברת מערכת החינוך לא מעט שינויים, כאשר חלק מאותם שינויים קשורים במידה רבה להטמעה של חדשנות טכנולוגית וחדשנות פדגוגית. תפקידו של מנהל בית הספר היא להיות מעורב ולהוביל הטמעת חדשנות טכנולוגית ופדגוגית על מנת להכין את התלמידים לאתגרים של המאה ה-21.
מנהל בית הספר עומד בראש המערכת החינוכית-החברתית בבית ספרו. המשמעות מכך היא, שמעצם היותו 'מנהל' הוא הופך לדמות המרכזית והמשפיעה ביותר בבית הספר, ואשר בכוחה לעצב ולבטא את האקלים הארגוני ומשימותיו, כמו גם את האופן שבו פועל הצוות החינוכי כולו. מנהל בית הספר נתפס כגורם משמעותי בקביעת כיוונו, אופיו ותפוקותיו של בית הספר, והוא דמות המפתח האחראית על עיצוב התהליכים והשיטות המופעלות בבית הספר (ארז וגולדשטיין, 1981; גביש, 1982; יעקובי, 2002; כהן, 2001; פרידמן ועמיתיו, 1988; פוקס ולזרוביץ, 1992; קיין, 2002; Cooper, 1989; בתוך: עטייה ואופלטקה, 2007), בין היתר גם בהטמעה של פדגוגיה חדשנית.
הסביבה המשתנה במהירות והצורך להתמודד עם שוק פתוח, טכנולוגיה משתנה, באיכות ושירות משנים את מאפייני תפקידי מנהל בית הספר. עד לשנות השבעים של המאה ה-20, סביבת העבודה הייתה יציבה יחסית, השינויים והחידושים היו איטיים למדי. הרי שעם הופעתם של תהליכי שינוי מהירים בכל תחומי החיים, מופיעה הגישה המדגישה את תפקיד המנהל בתחום השינוי (לוי, 2013). על פי פולן (Fullan, 2013), הדבר החשוב ביותר שעל מנהלים לדעת במאה ה-21 הוא כיצד לנהל שינוי. החשיבות הזו נובעת מההנחה שכל שינוי מלווה בקשיים, אך ניהול נכון יכול להקל על התהליך ולהפחית את הקושי (קוטר, 2013).
בשנים האחרונים מתמודדים מנהלי בתי ספר בישראל עם הצורך להטמיע חדשנות טכנולוגית וחדשנות פדגוגית בבתי הספר. לא בכל בתי הספר המהלכים עוברים ותמהלים בקלות בעוד שבחלק ההטמעה טובה ומלאה יותר. למנהל כאמור תפקיד מרכזי בהטמעת חדשנות טכנולוגית ופדגוגית ובכוחו לעשות את השינוי. גם בחברה הערבית נדרשים המנהלים להטמיע בבתי הספר חדשנות טכנולוגית ופדגוגית ולהתמודד עם הצורך להכין את התלמידים אל האתגרים של המאה ה-21.
המחקר הנוכחי בודק כיצד תופסים מנהלים את תפקידם בהטמעת שינויים פדגוגיים, כלומר בשילוב פדגוגיה חדשנית בבית ספרם והמשמעויות של שחיקה עבורם.
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.