השפעת כישורי שפה בשפת האם ועמדות כלפי השפה השניה על רכישת שפה שניה בבית ספר דו-לשוני
תוכן העניינים
מבוא 2
מודל התפתחותי 4
עמדות תלמידים כלפי השפה הערבית והשפעתן על הישגים 4
ערבית ועברית בקרב שני העמים במדינת ישראל 6
מעמד השפה הערבית במדינת ישראל 8
מאפיינים ייחודיים של השפות השמיות: עברית וערבית 10
השפה הערבית 10
השפה העברית 12
תיאוריות בסיסיות ברכישת שפה (שנייה/זרה) 13
היפותזת התלות ההדדית ((Linguistic Interdependence Hypothesis 13
היפותזת התלות בסוג כתב (Script Dependent Hypothesis) 15
היפותזת העומק האורתוגראפי (Orthographic Depth Hypothesis) 15
התיאוריה הפסיכולינגוויסטית של עיבוד יחידות מבנה (Psycholinguistic Grain Size Theory) 16
תהליך קריאה 19
מודעות פונולוגית 19
ידע אורתוגראפי 21
ערנות מורפולוגית 21
ערנות תחבירית (Syntax Awareness) 22
כתיב 22
הבנת הנקרא 23
בביליוגרפיה 25
מבוא
בשנים האחרונות הוקמו מספר בתי ספר יסודיים דו-לשוניים, בהם לומדים תלמידים ערבים ויהודים יחד בכיתות מעורבות. זאת בניגוד למרבית בתי הספר בארץ, בהם ההוראה מתבצעת בשפת הוראה אחת בלבד, ערבית בבתי ספר ערביים ועברית בבתי ספר יהודים. בבתי הספר הדו לשוניים מרבית המקצועות נלמדים בשתי השפות בו-זמנית, כשבכל כיתה יש מורה ערבי שמלמד את המקצוע בשפה הערבית ומורה יהודי שמלמד בשפה העברית, המלמדים יחד ב'קו' (Co) (Meshulam, 2019).
הילדים הערבים והיהודים נחשפים בבואם לבית הספר לשפה נוספת על מגוון ייצוגיה הלשוניים: פונולוגיה, אורתוגראפיה, מורפולוגיה, סמנטיקה ותחביר. התלמידים היהודים מדברים בסביבתם הטבעית עברית הדומה מאוד לשפה הכתובה ולשפת ההוראה בכיתה. בשיעורים הם נחשפים לשפה הערבית המדוברת והספרותית הזרה להם בכל הייצוגים הלשוניים (Schwarz et al., 2020). התלמידים הערביים לעומת זאת, מדברים בסביבתם הטבעית ערבית מדוברת השונה מהשפה הספרותית, ואילו בבית הספר הם לומדים בשפה הספרותית. בנוסף, התלמידים לומדים בשפה העברית השונה מהשפה הערבית בכל הייצוגים הלשוניים, על אף היותה שפה שמית (Chung et al., 2019).
עבור יהודים רבים, אשר עלו ממדינות דוברות ערבית בצפון אפריקה ובמזרח התיכון השפה הערבית הנה שפת המוצא, וכמו כן כמובן היא שפתו של מיעוט לאומי גדול בישראל. האידיאולוגיה הציונית של מדינת ישראל מחויבת במוצהר למיזוג גלויות, וכך דורשת על בסיס השפה העברית שכל הקבוצות היהודיות יתאחדו מבחינה חברתית ותרבותית (Ben-Rafael, 1982). לפיכך, כשפות גלותיות, אין היידיש, הדיאלקטים השונים של הערבית והלאדינו זוכות לעידוד מוסדי משמעותי. הציפייה היא כי שפות אלה ייעלמו כשפות דיבור קהילתיות. באשר לשפה הערבית, פירושה של אידיאולוגיה זו הוא שהמדיניות הלשונית של המרכז הפוליטי טומנת בחובה סתירה פנימית חריפה. התיחסותה שלילית כלפי השפה הערבית כשפה הגלותית של קבוצות יהודיות מוגדרות, וחיובית מאוד כלפיה כשפת האזור וכשפתו של המיעוט הלאומי (Shehadeh, 2019).
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.