מהו הקשר בין מודעות מורפולוגית בשפה הערבית לבין לקויות למידה?
תוכן העניינים
1. מודעות מורפולוגית 3
1.1. התפתחות המודעות המורפולוגית 4
2. מודעות מורפולוגית בקריאה ובהבנת הנקרא 6
3. מורפולוגיה בערבית 11
4. ליקוי למידה ומורפולוגיה 16
רשימת מקורות 18
1. מודעות מורפולוגית
העבודה תעסוק במודעות מורפולוגית. נבחן את הקשר בין המודעות המורפולוגית בשפה הערבית לבין לקויות הלמידה בקרב התלמידים והסטודנטים. לשם ההבנה, מורפולוגיה היא למעשה מדע החוקר את צורת ומבנה המילה. המודעות המורפולוגית היא היכולת להפיק משמעות לתבנית הפונולוגית של המילה לצד היכולת לעשות מניפולציה במורפמות שונות בכדי לפענח מילים, בין אם הן מוכרות ובין אם אינן מוכרות, או מילים מורכבות (Kuo & Anderson, 2006). נראה כי לעתים אף ישנו קשר בין המודעות המורפולוגית לבין הבנת הנקרא (Manolitsis et al., 2019).
המורפמות כוללות בתוכן חוקים תחביריים וסמנטיים, העשויים להביא לשינוי המבנה הצורתי של המילה. מדובר ביחידה הקטנה ביותר הנושאת משמעות. לשם ההמחשה, מדובר במילה, שורש, בניין, מוספית או משקל. בכל השפות, מורפמות הם קומבינציה של שורשים ומוספיות בתחילת או בסוף המילה, ומלבד חלק מהשפות הרשמיות, כדוגמת הערבית והעברית, ישנן מוספיות באמצע המילה. שליטה בחוקים אלו תורמת להגברת הרגישות והערנות המורפולוגית, שבסופו של דבר משפיעה על האפקטיביות של הקריאה והבנת הנקרא (Carlisle, 2003).
המודעות המורפולוגית מצריכה מיומנויות קוגניטיביות גבוהות, ודרכה ניתן לעשות מניפולציה בחוקים התחביריים על המבנה הצורני של המילה לצורך חילוץ הפירוש וההיגוי המדויקים למילה הכתובה תוך עמידה בקצב הקריאה הנורמלי. דרך התנהלות התהליך המורפולוגי בסימני הדפוס סווג לשלושה סוגים לפי הגישה הקרוס-לינגוויסטית: מורפולוגיה נטייתית (Inflectional Morphology), מורפולוגיה גזרונית (Derivation morphology), ומורפולוגיה של צירוף (compounding) (Kuo & Anderson, 2006). כך למשל, מורפולוגיה נטייתית מתייחסת למידע הדקדוקי שמוסיפים לשורש המילה, יישום של חוקים מורפולוגים על מילים קיימות, מידע השומר על משמעות המילה, מבלי ליצור מילה עם ערך לקסיקלי חדש. למשל, באנגלית, בפעלים ""explain- explained מורפמת ההטיה (ed) של הפועל לא שינתה את משמעותו של הפועל. אותו תהליך תקף לגבי הטיית פעלים לגוף ולזמן, לשמות עצם ותואר (Zhang et al., 2019).
ממחקרו של ברקו (Berko,1958), שבדק את המודעות להטיה מורפולוגית בגילאים 4-7, עולה כי חוקי ההטיות נרכשים לפני הכניסה לבית הספר ומתפתחים בשנים הראשונות ביסודי, מכיתה א' עד כיתה ה'. ילדים מתקשים וילדים דיסלקטיים מגלים קושי בהטיית המילים. הקושי מתבטא בהשמטת המורפמה של ההטיה, כגון השמטת סיומת ה-"ed" של הטיית הפועל בעבר.
לפי לאונרד (Leonard, 1998), הקושי הזה נובע בעיקר מקושי בפענוח פונולוגי הקיים אצלם. לעומתו, רובין, פטרסון וקנטור (Rubin, Patterson & Kantor, 1991) טוענים שילדים משמיטים את המורפה של ההטיה כפועל יוצא מהעובדה שהם מתקשים לא עוקבים ולא מפקחים על התוצרים הלשוניים שלהם. מחקרים אחרים טוענים שהזיכרון הפעיל, הוראה לקויה בדקדוק, ומהירות תפיסת המילים עשויים להסביר את הקושי בלמידת ההטיה אצל ילדים מתקשים ודיסלקטיים (Carlisle, 2003). לעומת זאת, המורפולוגיה הגזרונית מתייחסת להוספת מורפמה לשורש באופן המביא לשינוי חלקי הדיבור (שם עצם, שם תואר, שם פועל), או לשינוי משמעות השורש (כך למשל, הפועל "explain" הופך לשם העצם explanation"" על ידי הוספת מורפמה). המורפולוגיה הגזרונית נרכשת החל מכיתות ג'-ד', וממשיכה להתפתח לאורך השנים עד התיכון בשל המורכבות התחבירית, הסמנטית והפונולוגית שלה (Kuo & Anderson, 2006).
המורפולוגיה של הצירוף מתייחסת לצירוף שני שורשים או יותר לקבלת מילה חדשה (למשל: cupcake, forecast, overlook). סוג זה של מורפולוגיה לא זכה לתשומת לב במחקרים שנערכו אודות המורפולוגיה (Kuo & Anderson, 2006).
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.