1. מבוא 1
2. סקירת ספרות 2
2.1. ספורט בחינוך 2
2.1.1. ספורט בחינוך 2
2.1.2. ספורט בחינוך המיוחד 6
2.2. ילדים בעלי צרכים מיוחדים 7
2.2.1. מהם צרכים מיוחדים? 7
2.2.2. אוכלוסיית ילדים בעלי צרכים מיוחדים בישראל 8
2.3. טיפול באמצעות ספורט 9
2.3.1. הגדרה ומבנה הטיפול 9
2.3.2. הסברים תיאורטיים לפעולת הטיפול בספורט 10
2.3.3. ממצאי מחקרים 12
3. טיפול באמצעות ספורט בילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז 13
3.1. הפרעות קשב וריכוז ADHD 13
3.2. טיפול בספורט בילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז 15
3.3. ממצאי מחקרים 17
4. טיפול באמצעות ספורט בילדים בעלי היפראקטיביות 18
4.1. היפראקטיביות 18
4.2. טיפול בספורט בילדים בעלי היפראקטיביות 19
4.3. ממצאי מחקרים 19
5. טיפול באמצעות ספורט בילדים על הספקטרום האוטיסטי 21
5.1. אוטיזם והספקטרום האוטיסטי 21
5.2. טיפול בספורט בילדים על הספקטרום האוטיסטי 21
5.3. ממצאי מחקרים 22
6. טיפול באמצעות ספורט בילדים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית 23
6.1. מוגבלות שכלית התפתחותית 23
6.2. טיפול בספורט בילדים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית 23
6.3. ממצאי מחקרים 24
7. דיון ומסקנות 25
ביבליוגרפיה 27
תפקידם של חינוך גופני וספורט בחינוך הכללי הוא חשוב, אך לספורט יש יתרונות ספצפיים גם בכל הנוגע לטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים (Morley et al., 2005) ועם מוגבלויות שונות (Vickerman & Maher, 2018). מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את התרומה הספציפית של הספורט לטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים מסוג: בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות, אוטיזם ומוגבלות שכלית התפתחותית, על מנת לתאר את תפקיד הספורט בטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים. שאלת המחקר היא: כיצד מסייע הספורט לטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות מסוגים שונים.
המחקרים שנעשו עד כה מתייחסים לכל לקות בנפרד (לדוגמא, Bishop, J. C., & Block, 2012 מדברים על הפרעות קשב וריכוז, Chang et al., 2012 מדברים על היפראקטיביות, וכן הלאה) ולא מצאתי סקירות הבוחנות את תפקיד הספורט בטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים מסוגים שונים. לעבודה זו חשיבות רבה מכיוון שסקירה כזאת תאפשר להסיק מסקנות גם לגבי ההקווים המשותפים של האופן שבו מסייע הספורט לטיפול בילדים בעלי מוגבלויות שונות, וגם לגבי האופן שבו הספורט מסייע לטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים עם כל אחת מהמגבלות בנפרד.
חשיבותה ותרומתה של עבודה זו עשויות להיות הן ברמה תיאורטית והן ברמה מעשית. התרומה התיאורטית נובעת מכך שהסקירה תאפשר לבחון ולהעשיר את התיאוריות העוסקות בתפקיד הספורט בחינוך, תוך התמקדות באוכלוסייה של ילדים בעלי צרכים מיוחדים. התרומה המעשית היא כפולה. ראשית, במקרים רבים לקויות מופיעות ביחד (Klavina, 2008) ולכן סקירה של טיפולים המתאימים ללקויות שונות עשויה להיות מועילה במיוחד לאנשי חינוך. שנית, ייתכן שדרכים שהוצעו לטיפול ונבחנו במקרה של לקות מסוג אחד, עשויות להיות רלוונטיות גם ללקויות מסוג אחר, וכן הסקירה תאפשר העשרה של השיטות הקיימות.
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.