פיתוח חשיבה מסדר גבוה: הקניית יכולת צפיה ביקורתית בפרסומות
תוכן עניינים:
1. מבוא 3
2. רקע תאורטי 5
2.1. התוכן הנלמד 5
2.1.1. פרסום 5
2.1.2. פרסום ואידיאולוגיה 6
2.2. אופן הלימוד 7
2.2.1. תפקודי חשיבה 7
2.2.2. שילוב תפקודי החשיבה בתכנית ההוראה 7
3. יחידת ההוראה 9
4. רציונל 18
4.1. המטרות הכלליות של יחידת הלימוד 18
4.2. המטרות של כל אחד מששת השיעורים המרכיבים את מערך זה 18
5. מקורות ביבליוגרפים 23
1. מבוא
חשיבה ביקורתית מורכבת ממגוון מיומנויות המאפשרות לפרט לבצע הערכה אנליטית של טיעונים שונים ולבחון אותם באופן רפלקטיבי (גלסנר ואח', 2009). חשיבה יצירתית מאפשרת לפרט לפנות באופן יעיל להפקת תוצר יצירתי, וזאת על ידי התחשבות בגורמים שונים ותלות במניעים פנימיים (גלסנר ואח', 2009). בעבודה זו יוצג מערך הוראה שנועד לפיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית בקרב תלמידים. מטרה זו תושג דרך התייחסות לתת-סוגת הפרסומות, ובפרט לאופן שבו פרסומות אלו מעצבות את האידיאולוגיה של התלמידים והצופים, כיוון שזו סוגה עמה נפגשים התלמידים מדי יום ביומו.
על פי גישת השילוב להוראת החשיבה שני אופני חשיבה אלו, הנחשבים כמיומנויות חשיבה מורכבות, נתפסים כמהותיים ליצירת למידה יעילה ומשמעותית המקדמת את פיתוח האינטליגנציה של התלמידים. לפי גישה זו, על המורה לנקוט בטכניקות דידקטיות הכוללות יצירת התנאים מוקדמים הנדרשים לחשיבה, לימוד מיומנויות החשיבה ודיון באופני החשיבה השונים, בכדי לקדם את הכנסת הליכי החשיבה לתוך המרחב הלימודי (Tiruneh et al., 2018).
לשם לימוד חשיבה במסגרת הכתה, ניתן ליישם מיומנויות אלו בתוכן הפרסומי אליו נחשפים התלמידים מדי יום ביומו. לפי זאבי (2009), פרסום ופרסומות, שמטרתם העיקרית להשפיע על התנהגותו של האחר, הנם חלק בלתי נפרד מן התרבות המודרנית ומן השיח הציבורי (זאבי, 2009). לצורך מילוי מטרה זו, מיישמים בפרסום טכניקות שכנוע שונות ומגוונות, המסתמכות ברובן על אמצעיים חזותיים. אחד ממאפייניו המרכזיים של הפרסום, הוא השימוש הרב במידע חלקי או לא מדויק, באופן הדורש מן הצופה ביקורת זהירה (כהן, 2007). הפניה לקהל צעיר על פי רוב, הרגיש יותר להשפעתן, היא מאפיין חשוב נוסף של סוגה זו.
אתר סמינריון מהווה פלטפורמה למכירה ולקנייה של עבודות אקדמיות איכותיות בין סטודנטים. באתר תוכלו למצוא עבודות אקדמיות במגוון תחומים ובמגוון סוגים החל מתרגילים דרך סמינריונים ועד עבודות תזה. באתר תוכלו למכור את העבודות שלכם לסטודנטים אחרים ולהרוויח עליהן כסף.